Frågor och svar

Här har vi samlat svar på frågor som vi ofta får från journalister eller andra som rapporterar om våra utställningar och verksamhet. Läs igenom detta och om du inte hittar svar på din fråga så kontakta oss gärna.

FÅR JAG ANVÄNDA PRESSBILDERNA SOM JAG HITTAR I PRESSRUMMET SOM JAG VILL?

I pressrummet finns två typer av pressbilder, det här gäller.

1. Bilder som gäller en utställning

Pressbilder som gäller en viss utställning är fritt tillgängliga inför och under en utställningsperiod. Dem får du endast använda i samband med rapportering om en utställning eller Moderna Museets verksamhet.

Verkstitel, konstnär och årtal samt eventuell information om copyright ska alltid anges vid publicering. (All info finns vid varje pressbild i vårt pressrum.)

Se nästa fråga om beskärning av pressbilder.

2. Bilder på våra byggnader och miljöer

Pressbilder på våra byggnader och från våra miljöer får du använda fritt när du rapporterar eller informerar om Moderna Museet.

Se också nästa fråga om beskärning av pressbilder.

FÅR JAG BESKÄRA PRESSBILDERNA?

Vi har tre svar beroende på vilken kategori av pressbilder det gäller.

1. Bilder på enstaka konstverk

Den här typen av pressbilder får du inte beskära eller på annat sätt förvanska, varken i tryck eller vid digital publicering.

2. Installationsbilder (Vyer från utställningar på Moderna Museet)

Installationsbilder har du tillåtelse att beskära (men inte förvanska på annat sätt) för att passa ett visst format. Du ska alltid ange vid publiceringen att bilden är beskuren.

3. Bilder på våra byggnader och miljöer

Bilder från våra miljöer och byggnader har du tillåtelse att beskära (men inte förvanska på annat sätt) för att passa ett visst format. Om det vid en enstaka bild finns ett undantag så ser du det tydligt i bildinformationen. Du ska alltid ange vid publiceringen att bilden är beskuren.

Om du har andra frågor om detta eller är osäker, kontakta oss:

Malmö: press.malmo@modernamuseet.se

JAG SÖKER ANDRA BILDER ÄN DEM JAG FINNER I PRESSRUMMET. HUR FÅR JAG TAG I DEM?

Om du söker och vill publicera/använda bilder på konstverk ur Moderna Museets samling eller från tidigare utställningar, kontakta Bildbyrån och berätta vad du vill använda bilden/bilderna till.

E-post: bildbyran@modernamuseet.se

SKA JAG FÖRANMÄLA MITT BESÖK?

Du som har svensk eller internationell presslegitimation kan besöka Moderna Museet både i Stockholm och Malmö närsomhelst utan att föranmäla besöket. Du visar upp ditt kort i entrékassan för att få fri entré.

Du som inte har presslegitimation ska alltid föranmäla ditt besök genom att kontakta pressavdelningen. Berätta vilken redaktion, kanal eller plattform som du representerar och syftet med ditt besök. Du får då fri entré.

Malmö: press.malmo@modernamuseet.se

Observera att ditt eventuella privata sällskap betalar fullt pris.

HAR JAG FRITT INTRÄDE NÄR JAG SKA RAPPORTERA OM MODERNA MUSEETS UTSTÄLLNINGAR OCH VERKSAMHET?

Malmö: press.malmo@modernamuseet.se

Observera att ditt eventuella privata sällskap betalar fullt pris.

FÅR JAG KOSTNADSFRI UTSTÄLLNINGSKATALOG?

Ja, den aktuella utställningskatalogen får du kostnadsfritt på följande villkor:

Du som har svensk eller internationell presslegitimation visar upp ditt kort i entrékassan.

Du som inte har presslegitimation ska kontakta pressavdelningen, och berätta om vilken redaktion, kanal eller plattform som du representerar.

Aktuell utställningskatalog för pressen finns oftast hos värdarna i kassan. Om den skulle vara slut, kontakta oss:

Malmö: press.malmo@modernamuseet.se

Observera att vi har begränsade möjligheter att skicka kataloger per post. Oftast kan du i stället få katalogen i PDF-format för läsning. Kontakta oss.

För tidigare utställningskataloger bakåt i tiden hänvisar vi till butik och webbshop, där ordinarie pris gäller.

JAG VILL FILMA OCH FOTOGRAFERA PÅ MUSEET. VAD GÄLLER?

All filmning eller fotografering i redaktionellt syfte på Moderna Museet sker efter överenskommelse med pressavdelningen.

Kontakta oss i förväg för att berätta vilken redaktion, kanal eller plattform som du representerar och syftet med ditt besök samt tänkt utrustning och antal personer som ingår i ditt team.

Malmö: press.malmo@modernamuseet.se

För filmning/fotografering i kommersiellt syfte och/eller annan användning av vår miljö, kontakta event- och uthyrningsansvarig Mats Björndal.

E-post: m.bjorndal@modernamuseet.se

JAG ÄR JOURNALIST SOM BOR I ETT ANNAT LAND ÄN SVERIGE OCH PLANERAR ATT BESÖKA MODERNA MUSEET.  HAR MUSEET MÖJLIGHET ATT BIDRA TILL RESA OCH UPPEHÄLLE?

Nej.

Publicerad 23 oktober 2015 · Uppdaterad 30 oktober 2023