Laurie Anderson
Looking into a Mirror Sideways
Stockholm, 1.4 2023 – 3.9 2023
I Andersons största separatutställning hittills i Europa gestaltas en berättelse om tid, plats och existens. Här möter besökaren ett urval verk från 1970-talet och fram till idag, samt helt nya platsspecifika produktioner: konceptkonst, performance, innovativa musikinstrument, kompositioner, scenuppsättningar liksom den aktivistiska och politiska konsten. Utställningen samlar fysiska material och tekniker – måleri, skulptur, analogt fotografi, ljudband och filmremsor – och nya digitala världar så som virtual reality.
Laurie Anderson föddes 1947 i Glen Ellyn utanför Chicago. Hon har svenskt påbrå genom sin farfar från Djupviken i Dalsland.
Curator: Lena Essling
Fler pressbilder och mer information kommer.
Om du önskar Laurie Andersons bok ”All the Things I Lost in the Flood” (2017) som PDF via e-post, kontakta oss på press@modernamuseet.se
Info: VR-installation av Laurie Anderson och Hsin-Chien Huang. To the Moon använder bilder och liknelser från grekisk mytologi, litteratur, vetenskap, rymden, sci-fi och politik, och skapar en imaginär och fantastisk ny måne. Under den 15 minuter långa VR-upplevelsen skjuts tittaren ut från jorden, vandrar på månens yta, glider genom rymdskräp, flyger genom DNA-skelett och lyfts upp på sidan för att sedan kastas sedan iväg och ut från ett månberg.
Info: VR-installation av Laurie Anderson och Hsin-Chien Huang. To the Moon använder bilder och liknelser från grekisk mytologi, litteratur, vetenskap, rymden, sci-fi och politik, och skapar en imaginär och fantastisk ny måne. Under den 15 minuter långa VR-upplevelsen skjuts tittaren ut från jorden, vandrar på månens yta, glider genom rymdskräp, flyger genom DNA-skelett och lyfts upp på sidan för att sedan kastas sedan iväg och ut från ett månberg.
Videoinstallation, strimlat papper med text ur Fjodor Dostojevskij: Brott och straff (1866). Producerad för The Glenbow Museum, Calgary.
Videoinstallation, strimlat papper med text ur Fjodor Dostojevskij: Brott och straff (1866). Producerad för The Glenbow Museum, Calgary.
Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Smyckesdesign av Josiah Dearborn, teknisk utformning av Bob Bielecki. Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Med fokus på Laurie Andersons älskade rat terrier Lolabelle, som dog 2011, är filmen Heart of a Dog en personlig essä som väver samman barndomsminnen, videodagböcker, filosofiska funderingar om datainsamling, övervakningskultur och den buddhistiska uppfattningen om livet efter detta, samt innerliga hyllningar till de konstnärer, författare, musiker och tänkare som inspirerar henne.
Repro: Albin Dahlström/Moderna Museet Med fokus på Laurie Andersons älskade rat terrier Lolabelle, som dog 2011, är filmen Heart of a Dog en personlig essä som väver samman barndomsminnen, videodagböcker, filosofiska funderingar om datainsamling, övervakningskultur och den buddhistiska uppfattningen om livet efter detta, samt innerliga hyllningar till de konstnärer, författare, musiker och tänkare som inspirerar henne.
Info: Ur Home of the Brave, Laurie Andersons konsertfilm, där hon framför låtar från sina tre första album, urval från hennes epos "United States Live" (som i sin helhet omfattar fyra kvällskonserter) samt flera nya låtar integrerade med film, animation, dans och elektronik.