Ung kvinna som tittar in i en spegel från sidan
Laurie Anderson, Absent in the Present: Looking into a Mirror Sideways 2, 1975 Ur serie, självporträtt. © Laurie Anderson

Laurie Anderson

Looking into a Mirror Sideways

Stockholm, 1.4 2023 – 3.9 2023

Gränsöverskridande bild- och scenkonstnär, kompositör, filmskapare och författare. Laurie Anderson är en legendarisk gestalt och pionjär inom amerikansk avantgardekonst, experimentell musik och independentkultur. Berättande, lyssnande och språk är kärnan i hennes konstnärskap. 

I Andersons största separatutställning hittills i Europa gestaltas en berättelse om tid, plats och existens. Här möter besökaren ett urval verk från 1970-talet och fram till idag, samt helt nya platsspecifika produktioner: konceptkonst, performance, innovativa musikinstrument, kompositioner, scenuppsättningar liksom den aktivistiska och politiska konsten. Utställningen samlar fysiska material och tekniker – måleri, skulptur, analogt fotografi, ljudband och filmremsor – och nya digitala världar så som virtual reality. 

Laurie Anderson föddes 1947 i Glen Ellyn utanför Chicago. Hon har svenskt påbrå genom sin farfar från Djupviken i Dalsland. 

Curator: Lena Essling 

Fler pressbilder och mer information kommer.

Biografi Laurie Anderson

Utställningsfolder

Om du önskar Laurie Andersons bok ”All the Things I Lost in the Flood” (2017) som PDF via e-post, kontakta oss på press@modernamuseet.se

Laurie Anderson & Hsin-Chien Huang, To the Moon, 2018 Virtual reality-installation, installationsbild. Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Info: VR-installation av Laurie Anderson och Hsin-Chien Huang. To the Moon använder bilder och liknelser från grekisk mytologi, litteratur, vetenskap, rymden, sci-fi och politik, och skapar en imaginär och fantastisk ny måne. Under den 15 minuter långa VR-upplevelsen skjuts tittaren ut från jorden, vandrar på månens yta, glider genom rymdskräp, flyger genom DNA-skelett och lyfts upp på sidan för att sedan kastas sedan iväg och ut från ett månberg.
Laurie Anderson & Hsin-Chien Huang, To the Moon, 2018 Virtual reality-installation, installationsbild. Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Info: VR-installation av Laurie Anderson och Hsin-Chien Huang. To the Moon använder bilder och liknelser från grekisk mytologi, litteratur, vetenskap, rymden, sci-fi och politik, och skapar en imaginär och fantastisk ny måne. Under den 15 minuter långa VR-upplevelsen skjuts tittaren ut från jorden, vandrar på månens yta, glider genom rymdskräp, flyger genom DNA-skelett och lyfts upp på sidan för att sedan kastas sedan iväg och ut från ett månberg.
Laurie Anderson, ARK – Cloud, 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet. Videoinstallation, polyester, metallnät, dimma. Ur "Scener från ARK", ett pågående arbete för Manchester International Festival som äger rum hösten 2024.
Laurie Anderson, ARK – The Ark, 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet Info: Videoinstallation, ur "Scener från ARK", ett pågående arbete för Manchester International Festival som äger rum hösten 2024.
Laurie Anderson, Installationsbild: ARK – The Ark och All the Animals., 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Laurie Anderson, Installationsbild, ARK, 2023 Ur "Scener från ARK", ett pågående arbete för Manchester International Festival som äger rum hösten 2024. Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Laurie Anderson, ARK – Lifeboat, 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet Info: Eka ur "Scener från ARK", ett pågående arbete för Manchester International Festival som äger rum hösten 2024.
Laurie Anderson, ARK – All the Animals, 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet. Animatronisk get, plast. lera och högtalare. Ur "Scener från ARK", ett pågående arbete för Manchester International Festival som äger rum hösten 2024.
Laurie Anderson, ARK – All the Animals, 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet. Animatronisk get, plast. lera och högtalare. Ur "Scener från ARK", ett pågående arbete för Manchester International Festival som äger rum hösten 2024.
Laurie Anderson, ARK – All the Animals, 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet. Animatronisk get, plast. lera och högtalare. Ur "Scener från ARK", ett pågående arbete för Manchester International Festival som äger rum hösten 2024.
Laurie Anderson, ARK – Commotion, 2023 Platsspecifik teckning/målning. Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Laurie Anderson, ARK – Commotion, 2023 Platsspecifik teckning/målning. Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Laurie Anderson, Talking Pillow, 19977/2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet. Info: Ljud, Tightrope (1993)
Laurie Anderson, Installationsbild med When You We're Hear, 2023 Mikrofoner, förstärkare, träsockel. Tillägnad Nikola Tesla. Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Laurie Anderson, Habeas Corpus, 2015 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet. Cellplast, digital video, text. Producerad för Park Avenue Armory, New York.
Laurie Anderson, Prisoner's Dream, 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Laurie Anderson, Installationsbild, med fotografiserien Absent in the Present: Looking into a Mirror Sideways, 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet. Info: En serie självporträtt från 1975.
Laurie Anderson, Installationsbild, med fotografiserien Looking into a Mirror Sideways, 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet. Info: En serie självporträtt från 1975
Laurie Anderson, Handwriting (Mudra), 1972‒1982 Båt, Väg, Fängelse, Minne. Avgjutningar av handgester, pappersmassa. Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Laurie Anderson, Installationsbild, 2023 Till vänster: digital video Hidden Inside Mountains (2005). Till höger: platsspecifik teckning/målning (2023)
Laurie Anderson, Installationsbild, 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet. På golvet Sideways (2012)
Videoinstallation, strimlat papper med text ur Fjodor Dostojevskij: Brott och straff (1866). Producerad för The Glenbow Museum, Calgary.
Laurie Anderson, Sidewalk, 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet.
Videoinstallation, strimlat papper med text ur Fjodor Dostojevskij: Brott och straff (1866). Producerad för The Glenbow Museum, Calgary.
Laurie Anderson, Installationsbild, Scroll, 2021 Artist book, AI-genererad text hämtad ur Bibeln och från texter av konstnären.
Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Laurie Anderson, Installationsbild med I'll Be Your Mirror, 2023 Photo: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Laurie Anderson, Hearring, 1997 Örhänge med ljudfil ca 20 sekunder: “Hey, you! I'm right behind you. Hello, it's me. I'm right behind you.”
Smyckesdesign av Josiah Dearborn, teknisk utformning av Bob Bielecki. Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Laurie Anderson, Installationsbild, 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Laurie Anderson, Neon violin and bow, 1982/1985 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Laurie Anderson, The Dummy Suzuki, 1993 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet. Buktalardocka, suzukifiol, trälåda.
Laurie Anderson, Citizens, 2021 Videoinstallation, lerfigurer. Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Kvinna spelar på en violin
Laurie Anderson, Laurie Anderson spelar på sin Viophonograph, 1977 © Laurie Anderson Info: Eget uppfunnet instrument med elektronik.
Användes i "For Instants" en performanceserie som Laurie Anderson inledde på det alternativa konstcentret The Kitchen 1974.
Ung kvinna som tittar in i en spegel från sidan
Laurie Anderson, Absent in the Present: Looking into a Mirror Sideways 1 1, 1975 Ur serie, självporträtt. © Laurie Anderson
Ung kvinna som tittar in i en spegel från sidan
Laurie Anderson, Absent in the Present: Looking into a Mirror Sideways 2, 1975 Ur serie, självporträtt. © Laurie Anderson
Ung kvinna som tittar in i en spegel från sidan
Laurie Anderson, Absent in the Present: Looking into a Mirror Sideways 3, 1975 Ur serie, självporträtt. © Laurie Anderson
Kvinna i tonade glasögon knackar mot sitt huvud
Laurie Anderson, Drum Glasses (även kallad Head Knock), 1979 Stillbild ur video © Laurie Anderson
Info: Trumbrillor förstärkte ljudet av när Laurie Anderson slog sig själv i huvudet. Stillbild ur video. © Laurie Anderson.
Kvinna och en filmkamera
Laurie Anderson, Regisserar inspelningen av "Home of the Brave", 1985 © Laurie Anderson Photo: Les Fincher.
Info: Konsertfilmen "Home of the Brave" (1986) filmades på Park Theatre i Union City, New Jersey, sommaren 1985.
En violin
Laurie Anderson, Viophonograph, 1977 Foto: Jason Stern © Laurie Anderson
Info: Egen uppfinning, instrument med elektronik. Tillverkad för the Nova Convention, en tre dagars hyllning till William S. Burroughs i New York 1978.
En violin
Laurie Anderson, Tape Bow Violin, 1977 Foto: Jason Stern © Laurie Anderson
Info: Uppfinning, instrument. Skapad av Laurie Anderson i samarbete med Bob Bielecki. Instrument, magnetband, playback-huvud. Violin med ett tonhuvud fäst framför stränghållaren. Magnetbandstråke som dras över tonhuvudet.
Gjorde det möjligt för Laurie att med stråken spela förinspelade ord både framlänges och baklänges, i olika hastigheter/tonhöjder.
En violin
Laurie Anderson, Neon Violin, 1982 Foto: Jason Stern © Laurie Anderson
Info: Uppfinning, instrument. Användes i "United States I–IV", mulitimedia performance/konsert 1982/1985
En violin
Laurie Anderson, Digital Violin, 1985 Foto: Jason Stern © Laurie Anderson
Info: Uppfinning, instrument. Design i samarbete med Max Mathews. En violin som kan kommunicera med Synclavier, en digital sampler från slutet av sjuttiotalet.
En violin
Laurie Anderson, The Sweetness of Music, 2011 Foto: Jason Stern © Laurie Anderson
Info: Gyttja, lera och askan av konstnärens hund Lolabelle.
En buktalardocka med en violin
Laurie Anderson, The Dummy Suzuki, 1993 Foto: Jason Stern © Laurie Anderson Info: En hybrid av en buktalardocka och ett miniatyr-övningsinstrument från "Stories from the Nerve Bible" (performance).
Människa i miniatyrformat
Laurie Anderson, Citizens, 2021 © Laurie Anderson Detalj, videoinstallation. Foto: Ron Blunt/Hirshhorn Museum och Sculpture Garden.
Människor i miniatyrformat
Laurie Anderson, Citizens, 2021 © Laurie Anderson Detalj, videoinstallation. Foto: Ron Blunt/Hirshhorn Museum och Sculpture Garden.
Människor i miniatyrformat
Laurie Anderson, Citizens, 2021 © Laurie Anderson Detalj, videoinstallation. Foto: Ron Blunt/Hirshhorn Museum och Sculpture Garden.
En astronaut
Laurie Anderson & Hsin-Chien Huang, To the Moon, 2018 © Laurie Anderson Stillbild från VR.
Info: VR-installation av Laurie Anderson och Hsin-Chien Huang. To the Moon använder bilder och liknelser från grekisk mytologi, litteratur, vetenskap, rymden, sci-fi och politik, och skapar en imaginär och fantastisk ny måne. Under den 15 minuter långa VR-upplevelsen skjuts tittaren ut från jorden, vandrar på månens yta, glider genom rymdskräp, flyger genom DNA-skelett och lyfts upp på sidan för att sedan kastas sedan iväg och ut från ett månberg.
Laurie Anderson & Hsin-Chien Huang, To the Moon, 2018 © Laurie Anderson Stillbild från VR.
Info: VR-installation av Laurie Anderson och Hsin-Chien Huang. To the Moon använder bilder och liknelser från grekisk mytologi, litteratur, vetenskap, rymden, sci-fi och politik, och skapar en imaginär och fantastisk ny måne. Under den 15 minuter långa VR-upplevelsen skjuts tittaren ut från jorden, vandrar på månens yta, glider genom rymdskräp, flyger genom DNA-skelett och lyfts upp på sidan för att sedan kastas sedan iväg och ut från ett månberg.
Dinosaurier
Laurie Anderson & Hsin-Chien Huang, To the Moon, 2018 © Laurie Anderson Stillbild från VR.
Info: VR-installation av Laurie Anderson och Hsin-Chien Huang. To the Moon använder bilder och liknelser från grekisk mytologi, litteratur, vetenskap, rymden, sci-fi och politik, och skapar en imaginär och fantastisk ny måne. Under den 15 minuter långa VR-upplevelsen skjuts tittaren ut från jorden, vandrar på månens yta, glider genom rymdskräp, flyger genom DNA-skelett och lyfts upp på sidan för att sedan kastas sedan iväg och ut från ett månberg.
Dinosaurier
Laurie Anderson & Hsin-Chien Huang, To the Moon, 2018 © Laurie Anderson Stillbild från VR.
Info: VR-installation av Laurie Anderson och Hsin-Chien Huang. To the Moon använder bilder och liknelser från grekisk mytologi, litteratur, vetenskap, rymden, sci-fi och politik, och skapar en imaginär och fantastisk ny måne. Under den 15 minuter långa VR-upplevelsen skjuts tittaren ut från jorden, vandrar på månens yta, glider genom rymdskräp, flyger genom DNA-skelett och lyfts upp på sidan för att sedan kastas sedan iväg och ut från ett månberg.
Rymd med gestalter
Laurie Anderson & Hsin-Chien Huang, To the Moon, 2018 © Laurie Anderson Stillbild från VR.
Info: VR-installation av Laurie Anderson och Hsin-Chien Huang. To the Moon använder bilder och liknelser från grekisk mytologi, litteratur, vetenskap, rymden, sci-fi och politik, och skapar en imaginär och fantastisk ny måne. Under den 15 minuter långa VR-upplevelsen skjuts tittaren ut från jorden, vandrar på månens yta, glider genom rymdskräp, flyger genom DNA-skelett och lyfts upp på sidan för att sedan kastas sedan iväg och ut från ett månberg.
Två händer i form av siffror
Laurie Anderson & Hsin-Chien Huang, To the Moon, 2018 © Laurie Anderson Stillbild från VR.
Info: VR-installation av Laurie Anderson och Hsin-Chien Huang. To the Moon använder bilder och liknelser från grekisk mytologi, litteratur, vetenskap, rymden, sci-fi och politik, och skapar en imaginär och fantastisk ny måne. Under den 15 minuter långa VR-upplevelsen skjuts tittaren ut från jorden, vandrar på månens yta, glider genom rymdskräp, flyger genom DNA-skelett och lyfts upp på sidan för att sedan kastas sedan iväg och ut från ett månberg.
En hundnos
Laurie Anderson, Heart of a Dog, 2015 Stillbild ur film © Laurie Anderson
Med fokus på Laurie Andersons älskade rat terrier Lolabelle, som dog 2011, är filmen Heart of a Dog en personlig essä som väver samman barndomsminnen, videodagböcker, filosofiska funderingar om datainsamling, övervakningskultur och den buddhistiska uppfattningen om livet efter detta, samt innerliga hyllningar till de konstnärer, författare, musiker och tänkare som inspirerar henne.
Hund som spelar piano
Laurie Anderson, Heart of a Dog, 2015 Stillbild ur film © Laurie Anderson
Med fokus på Laurie Andersons älskade rat terrier Lolabelle, som dog 2011, är filmen Heart of a Dog en personlig essä som väver samman barndomsminnen, videodagböcker, filosofiska funderingar om datainsamling, övervakningskultur och den buddhistiska uppfattningen om livet efter detta, samt innerliga hyllningar till de konstnärer, författare, musiker och tänkare som inspirerar henne.
Teckning av hund som rör sig runt
Laurie Anderson, Heart of a Dog, 2015 Stillbild ur film © Laurie Anderson Med fokus på Laurie Andersons älskade rat terrier Lolabelle, som dog 2011, är filmen Heart of a Dog en personlig essä som väver samman barndomsminnen, videodagböcker, filosofiska funderingar om datainsamling, övervakningskultur och den buddhistiska uppfattningen om livet efter detta, samt innerliga hyllningar till de konstnärer, författare, musiker och tänkare som inspirerar henne.
Kvinna håller en hund i sina armar
Laurie Anderson, Heart of a Dog, 2015 Photo: Sophie Calle © Laurie Anderson
Repro: Albin Dahlström/Moderna Museet Med fokus på Laurie Andersons älskade rat terrier Lolabelle, som dog 2011, är filmen Heart of a Dog en personlig essä som väver samman barndomsminnen, videodagböcker, filosofiska funderingar om datainsamling, övervakningskultur och den buddhistiska uppfattningen om livet efter detta, samt innerliga hyllningar till de konstnärer, författare, musiker och tänkare som inspirerar henne.
Tecknat porträtt av en kvinna
Laurie Anderson, Heart of a Dog, 2015 Stillbild ur film © Laurie Anderson Info: Med fokus på Laurie Andersons älskade rat terrier Lolabelle, som dog 2011, är filmen Heart of a Dog en personlig essä som väver samman barndomsminnen, videodagböcker, filosofiska funderingar om datainsamling, övervakningskultur och den buddhistiska uppfattningen om livet efter detta, samt innerliga hyllningar till de konstnärer, författare, musiker och tänkare som inspirerar henne.
En kvinnas ansikte förstorat genom en stor lins
Laurie Anderson, Home of the Brave, 1986 Stillbild ur film © Laurie Anderson Info: Konsertfilm av Laurie Anderson som framför låtar från sina tre första album, urval från hennes epos "United States Live" (som i sin helhet omfattar fyra kvällskonserter) samt flera nya låtar integrerade med film, animation, dans och elektronik.
Kvinna på en scen spelar på en violin
Laurie Anderson, Home of the Brave, 1986 Stillbild ur film © Laurie Anderson Info: Konsertfilm av Laurie Anderson som framför låtar från sina tre första album, urval från hennes epos "United States Live" (som i sin helhet omfattar fyra kvällskonserter) samt flera nya låtar integrerade med film, animation, dans och elektronik.
Kvinna spelar synthesizer
Laurie Anderson, Home of the Brave, 1986 Stillbild ur film © Laurie Anderson Info: Konsertfilm av Laurie Anderson som framför låtar från sina tre första album, urval från hennes epos "United States Live" (som i sin helhet omfattar fyra kvällskonserter) samt flera nya låtar integrerade med film, animation, dans och elektronik.
Kvinna spelar synthesizer
Laurie Anderson, Home of the Brave, 1986 Stillbild ur film © Laurie Anderson Info: Konsertfilm av Laurie Anderson som framför låtar från sina tre första album, urval från hennes epos "United States Live" (som i sin helhet omfattar fyra kvällskonserter) samt flera nya låtar integrerade med film, animation, dans och elektronik.
Kvinna som dansar
Laurie Anderson, Drum Dance, ur Heart of the Brave, 1986 Stillbild ur film © Laurie Anderson
Info: Ur Home of the Brave, Laurie Andersons konsertfilm, där hon framför låtar från sina tre första album, urval från hennes epos "United States Live" (som i sin helhet omfattar fyra kvällskonserter) samt flera nya låtar integrerade med film, animation, dans och elektronik.
Kvinna som dansar
Laurie Anderson, Drum Dance, ur Heart of the Brave, 1986 Stillbild ur film © Laurie Anderson
Info: Ur Home of the Brave, Laurie Andersons konsertfilm, där hon framför låtar från sina tre första album, urval från hennes epos "United States Live" (som i sin helhet omfattar fyra kvällskonserter) samt flera nya låtar integrerade med film, animation, dans och elektronik.
Kvinna som dansar
Laurie Anderson, Drum Dance, ur Heart of the Brave, 1986 Stillbild ur film © Laurie Anderson
Info: Ur Home of the Brave, Laurie Andersons konsertfilm, där hon framför låtar från sina tre första album, urval från hennes epos "United States Live" (som i sin helhet omfattar fyra kvällskonserter) samt flera nya låtar integrerade med film, animation, dans och elektronik.
Kvinna som dansar
Laurie Anderson, Drum Dance, ur Heart of the Brave, 1986 Stillbild ur film © Laurie Anderson
Info: Ur Home of the Brave, Laurie Andersons konsertfilm, där hon framför låtar från sina tre första album, urval från hennes epos "United States Live" (som i sin helhet omfattar fyra kvällskonserter) samt flera nya låtar integrerade med film, animation, dans och elektronik.
Siluett av en kvinna
Laurie Anderson, United States Part 1-4, 1983 Foto: John B. Cavanagh © Laurie Anderson
Kvinna som bär glasögon
Laurie Anderson, Skivomslag Big Science (utan text), 1982 Foto: Greg Shifrin © Laurie Anderson
Info: Big Science är Laurie Andersons debutalbum. Det är känt för singelskivan "O Superman" (1981) som blev en oväntad hit.
Laurie Anderson, vid Moderna Museet, 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Laurie Anderson, vid Moderna Museet, 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Laurie Anderson, vid Moderna Museet, 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Laurie Anderson, vid Moderna Museet, 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Laurie Anderson, vid Moderna Museet, 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Laurie Anderson, vid Moderna Museet, 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet