Carsten Höller, Stockholm Slides, 2025 Renderad bild. Carsten Höller Studio 2025 © Carsten Höller

Carsten Höller – Stockholm Slides (2025)

Ett nytt verk i Moderna Museets samling

Stockholm, 4.10 2025 – 3.10 2030

Ett storskaligt konstverk av den internationellt uppmärksammade konstnären Carsten Höller installeras på Moderna Museets fasad. ”Stockholm Slides” består av två parallella, spiralformade rutschbanor som löper från museets tak ned till Slupskjulsvägen. Verket öppnar för publiken lördag 4 oktober 2025.

Carsten Höller är född 1961 i Belgien i en tysk familj. Han är sedan 25 år tillbaka bosatt i Sverige, och på senare tid även i Ghana och Italien. Han har en bakgrund som forskare och disputerade med en avhandling om insekters sätt att kommunicera genom doft, innan han i början av 1990-talet helt övergick till konstnärligt arbete.

”Influential environments”

Carsten Höller är känd för att skapa deltagarbaserade konstverk som upplöser gränsen mellan vetenskapligt experiment och sensorisk lek. I nästan fyra decennier har han skapat platsspecifika, experimentella skulpturer där betraktaren själv blir aktiv i utforskandet av medvetandet.

Genom att konstverken rubbar invanda förhållningssätt till kroppen, rummet och medvetandet, uppstår nya sätt för deltagaren att erfara både verket och sig själv.

Konstnären beskriver sina verk som ”influential environments” – installationer som framkallar specifika sinnestillstånd såsom upprymdhet, desorientering, tvivel, glädje och rädsla.

Åkturer i speglad koreografi

Olika typer av rutschbanor, ”slides”, har funnits med i Carsten Höllers konstnärliga produktion i sedan 1998 och har uppförts permanent eller tillfälligt på ett stort antal platser runt om i Europa och i USA.

”Stockholm Slides” båda banor är omkring 39 meter långa och identiska, men spegelvända. Den ena vrider sig medurs och den andra moturs. Fallhöjden är 15 meter, från museets tak ned till Slupskjulsvägen på byggnadens sjösida. Två personer kan åka samtidigt, så som i en speglad koreografi.

Nedåtrörelsen som åkaren befinner sig i aktiverar inte bara kroppen, utan utlöser samtidigt en känslomässig och kognitiv dynamik: När vi ger efter för tyngdkraften skapas ett reglerat tillstånd av förlust av kontroll där starka känslor som rädsla och förtjusning samexisterar.

”Vällustig panik …”

Även om endast två personer kan åka samtidigt i ”Stockholm Slides” så kan förbipasserande på vägen och längs kajen nedanför, liksom museirestaurangens gäster, smittas av åkarnas reaktioner, där de susar förbi längs fönsterpartierna och fasaden.

Carsten Höller beskriver upplevelsen av att åka rutschkana som ett kontrollerat fall, ett tillstånd av “vällustig panik i ett annars klart sinne”—lånat från sociologen Roger Caillois.

Stockholm Slides i Moderna Museet samling

”Stockholm Slides” ingår i Moderna Museets samling och är ett verk med bygglov som gäller fem år i taget.

Överintendent Gitte Ørskou har sedan många år fört en dialog med Carsten Höller, som bland annat resulterat i att det nya konstverket på Moderna Museets fasad förverkligats.

Stockholm Slides kan förändra föreställningen om vad ett museibesök är och kan innebära, både för publiken som aktivt använder det och för dem som ser på när andra åker. Redan från början var vi på det klara med att det skulle vara ett konstverk som skulle aktivera publiken på ett konkret sätt och ha en permanent och framträdande plats, säger hon.

Carsten Höller, Stockholm Slides, 2025 Renderad bild. Carsten Höller Studio 2025 © Carsten Höller
Konstnären Carsten Höller och Moderna Museets överintendent Gitte Ørskoug, på museets tak., 2025 Foto: My Matson/Moderna Museet
2025, Carsten Höller, på Moderna Museets tak. Foto: My Matson/Moderna Museet
Carsten Höller, på Moderna Museets tak., 2025 Foto: My Matson/Moderna Museet