Max Pechstein, Den gul-svarta tröjan (Das gelbschwarze Trikot), 1910 Olja på duk
Brücke-Museum, Berlin, lån från privatsamling
© Max Pechstein/Bildupphovsrätt 2024
Foto: Brücke-Museum, Berlin/Nick Ash

Tysk expressionism

Konstnärsgruppen Brücke och modernismens början

Stockholm, 21.9 2024 – 9.3 2025

Konstnärsgruppen Brücke bildas 1905 i Dresden av fyra unga upproriska arkitekturstudenter. Med sitt kollektiva sätt att leva och arbeta bryter de radikalt mot tidens stränga moraliska normer och estetiska ideal. Brückes konst markerar början på den tyska expressionismen som med tiden blir Tysklands viktigaste bidrag till den internationella modernismen.

I Moderna Museets omfattande utställning möter publiken cirka 180 verk – måleri, teckning, akvarell, grafik och skulptur – av Brückes fyra grundare Ernst Ludwig Kirchner, Fritz Bleyl, Erich Heckel och Karl Schmidt-Rottluff samt av medlemmar som anslöt senare: Emil Nolde, Max Pechstein och Otto Mueller.

Namnet Brücke, ”bro” på tyska, har ofta tolkats som en anspelning på gruppens strävan att skapa en förbindelse mellan dåtidens och framtidens konst.

Känslor, människan och naturen

Brücke utvecklar ett färgstarkt måleri med förenklade former, uppbrutna perspektiv och stora färgfält som ger uttryck för känslor, snarare än att återge den yttre verkligheten.

Gruppen inspireras bland annat av konstnärer som Paul Gauguin, Vincent van Gogh och Edvard Munch. De arbetar med motiv som människan och naturen, målar porträtt och självporträtt, ägnar mycket tid åt nakenstudier samt skildrar tillvaron i ateljén där liv och konst smälter samman. Genom flytten till huvudstaden Berlin vid slutet av 1911 blir också storstadslivet ett viktigt motiv.

Manifest och nya strategier

Redan från början använder Brücke tydliga strategier för att marknadsföra och sprida sin konst, något som inspirerar kommande generationer av konstnärer. De formulerar ett manifest, bjuder in stödmedlemmar, organiserar sina egna utställningar och turnerar dessa mellan olika städer i Tyskland. De formger också sina kataloger och affischer, där träsnitt blir ett viktigt medium.

Med tiden utvecklas Brückes medlemmar åt olika håll och gruppen splittras 1913.

“Hög tid för ett möte med Skandinavien”

Genom åren har Brückes konst belysts i ett stort antal internationella utställningar och publikationer. Men en skandinavisk publik har inte förrän nu givits möjlighet till ett djupare möte med konstnärsgruppen Brücke, säger utställningens curator Iris Müller-Westermann, senior intendent på Moderna Museet.

Installationsvy "Tysk expressionism: Konstnärsgruppen Brücke och modernismens början" Foto: My Matson/Moderna Museet
Från vänster: Erich Heckel, Marskland, 1907. Emil Nolde, Vita stammar, 1908. Emil Nolde, Frisiska hus I, 1910. Brücke-Museum, Berlin, Karl und Emy Schmidt-Rottluff Stiftung. Foto: My Matson/Moderna Museet
Installationsvy "Tysk expressionism: Konstnärsgruppen Brücke och modernismens början" Foto: My Matson/Moderna Museet
Medlemskort för passiva Brücke-medlemmar 1911, Karl Schmidt-Rottluff, 1911. Brücke-Museum, Berlin. Foto: My Matson/Moderna Museet
Ernst Ludwig Kirchner, Manifest för konstnärsgruppen Brücke, 1906 Brücke-Museum, Berlin. Foto: My Matson/Moderna Museet
Installationsvy "Tysk expressionism: Konstnärsgruppen Brücke och modernismens början" Foto: My Matson/Moderna Museet
Ernst Ludwig Kirchner, Måsjägare, 1912 Städel Museum, Frankfurt am Main Property of the Städelscher Museums-Verein e.V. Foto: My Matson/Moderna Museet
Ett urval av affischer från Brückes utställningar. Uppifrån: Max Pechstein, 1906. Fritz Bleyl, 1906. Max Pechstein, 1909. Foto: My Matson/Moderna Museet
Max Pechstein, Den gul- och svartrandiga tröjan, 1910 Brücke-Museum, Berlin. Foto: My Matson/Moderna Museet
Installationsvy. I förgrund: Ernst Ludwig Kirchner, Erich Heckel och modell i ateljén, 1905. Brücke-Museum, Berlin. Foto: My Matson/Moderna Museet
Installationsvy "Tysk expressionism: Konstnärsgruppen Brücke och modernismens början" Foto: My Matson/Moderna Museet
Ernst Ludwig Kirchner, Artist, 1910 Brücke-Museum, Berlin. Foto: My Matson/Moderna Museet
Från vänster: Erich Heckel, Baderska med skynke, 1913. Erich Heckel, Kvinna, 1913. Brücke-Museum, Berlin. Foto: My Matson/Moderna Museet
Otto Mueller, Två badande flickor, 1921 Brücke-Museum, Berlin. Foto: My Matson/Moderna Museet
Installationsvy. I förgrund: Ernst Ludwig Kirchner, Danspar, 1914. Brücke-Museum, Berlin. Foto: My Matson/Moderna Museet.
Ernst Ludwig Kirchner, Cirkusryttarinna, 1913 Bayerische Staatsgemälde sammlungen, Pinakothek der Moderne, München. Foto: My Matson/Moderna Museet
Installationsvy "Tysk expressionism: Konstnärsgruppen Brücke och modernismens början" Foto: My Matson/Moderna Museet
Installationsvy "Tysk expressionism: Konstnärsgruppen Brücke och modernismens början" Foto: My Matson/Moderna Museet
Karl Schmidt-Rottluff, Dikesöppning (Deichdurchbruch), 1910 Olja på duk
Brücke-Museum, Berlin
© Karl Schmidt-Rottluff/Bildupphovsrätt 2024
Foto: Brücke-Museum, Berlin/Nick Ash
Karl Schmidt-Rottluff, Landskap med fält (Landschaft mit Feldern), 1911 Olja på duk
Lehmbruck Museum, Duisburg
© Karl Schmidt-Rottluff/Bildupphovsrätt 2024
Foto: Lehmbruck Museum, Duisburg
Max Pechstein, Den gul-svarta tröjan (Das gelbschwarze Trikot), 1910 Olja på duk
Brücke-Museum, Berlin, lån från privatsamling
© Max Pechstein/Bildupphovsrätt 2024
Foto: Brücke-Museum, Berlin/Nick Ash
Ernst Ludwig Kirchner, Artist (Artistin), 1910 Olja på duk
Brücke-Museum, Berlin
Foto: Brücke-Museum, Berlin/Nick Ash
Ernst Ludwig Kirchner, Vilande modell framför spegel (Liegender Akt vor Spiegel), 1909/10 Olja på duk
Brücke Museum, Berlin
Foto: Brücke-Museum, Berlin/Nick Ash
Ernst Ludwig Kirchner, Cirkus (Cirkusryttare), Zirkus (Zirkusreiterin), 1913 Olja på duk
Pinakothek der Moderne
Foto: Pinakothek der Moderne
Ernst Ludwig Kirchner, Nollendorfs torg (Nollendorfplatz), 1912 Olja på duk
Stiftung Stadtmuseum Berlin
Foto: Stiftung Stadtmuseum Berlin
Ernst Ludwig Kirchner, Fem kvinnor på gatan (Fünf Frauen auf der Strasse), 1913 Olja på duk
Museum Ludwig, Cologne
© Ernst Ludwig Kirchner/Bildupphovsrätt 2024
Foto: Museum Ludwig, Cologne
Erich Heckel, Mansporträtt (Männerbildnis), 1919 Träsnitt i svart, grönt, gulockra och blått på papper
Brücke-Museum, Berlin
© Nachlass Erich Heckel, Hemmenhofen/Bildupphovsrätt 2024
Foto: Brücke-Museum, Berlin/Roman März
Erich Heckel, Ung man (Mann in jungen Jahren), 1906 © Nachlass Erich Heckel, Hemmenhofen/Bildupphovsrätt 2024
Foto: Brücke-Museum, Berlin/Nick Ash
Olja på duk , 47,5 × 36 cm, Brücke-Museum, Berlin
Erich Heckel, Ananasätare (Ananas-Esser), 1910 Vykort till Luise Schiefler
Färgkritor, tusch och blyerts på förtryckt vykort
Brücke-Museum, Berlin
© Nachlass Erich Heckel, Hemmenhofen/Bildupphovsrätt 2024
Foto: Brücke-Museum, Berlin/Roman März
Ernst Ludwig Kirchner, Kamp – Mot kärlekens plågor (Kämpfe – Qualen der Liebe), 1915 Från träsnittsserien ”Bilder till Peter Schlemihls underbara berättelse om Adelbert von Chamisso” (Aus der Holzschnitt-Folge "Bilder zu Peter Schlemihls wundersamer Geschichte von Adelbert von Chamisso"), blad 3
Träsnitt i svart, rött och blått på läskpapper
Brücke-Museum, Berlin, Karl und Emy Schmidt-Rottluff Stiftung
Foto: Brücke-Museum, Berlin/Christoph Petras
Ernst Ludwig Kirchner, Danserskor från Hamburg (Hamburger Tänzerinnen), 1910 Tusch, bläckpenna och pensel på papper
Brücke-Museum, Berlin
Foto: Brücke-Museum, Berlin
Ernst Ludwig Kirchner, Badande kvinnor mellan vita stenar (Badende Frauen zwischen weißen Steinen), 1912 Badande kvinnor mellan vita stenar
Träsnitt i svart, grönt och rosa på vävt papper
Brücke-Museum, Berlin
Foto: Brücke-Museum, Berlin
Erich Heckel, Nakenakt i rum (Akt im Raum), 1912 Akvarell på blyerts på papper
Brücke-Museum, Berlin
© Nachlass Erich Heckel, Hemmenhofen/Bildupphovsrätt 2024
Foto: Brücke-Museum, Berlin
Ernst Ludwig Kirchner, Flickor (nakenakt) på Fehmarn (Mädchen (akte) auf Fehmarn) Olja på duk
Lehmbruck Museum
Foto: Lehmbruck Museum, Duisburg
Ernst Ludwig Kirchner, Två danserskor (Zwei Tänzerinnen), 1910/11 Olja på duk
Franz Marc Museum, Kochel am See
Foto: Franz Marc Museum, Kochel am See
Karl Schmidt-Rottluff, Vinstuga (Weinstube), 1913 Olja på duk
Brücke-Museum, Berlin
© Karl Schmidt-Rottluff/Bildupphovsrätt 2024
Foto: Brücke-Museum, Berlin/Nick Ash
Karl Schmidt-Rottluff, Vinterträd (Bäume im Winter), 1905 Träsnitt på japanskt papper
Brücke-Museum, Berlin
© Karl Schmidt-Rottluff/Bildupphovsrätt 2024
Foto: Brücke-Museum, Berlin/Roman März
Ernst Ludwig Kirchner, Badare kastar vass (Mit Schilf werfende Badende), 1909 Från Brückes 5:e årliga portfolio, 1910
Träsnitt i svart, rött och grönt på vävt papper
Brücke-Museum, Berlin, Karl und Emy Schmidt-Rottluff Stiftung, Berlin
Foto: Brücke-Museum, Berlin