foto av målning i skog
Vivian Suter Foto: Vivian Suter

Vivian Suter

Jag är Godzilla

Malmö, 22.3 2025 – 31.8 2025

Utställningen ”Jag är Godzilla” på Moderna Museet Malmö är Vivian Suters första i Sverige och presenterar över 350 verk, varav många visas för första gången. Konstnären föddes i Buenos Aires, Argentina, växte upp i Schweiz och har sedan tidigt 1980-tal varit bosatt i Panajachel, Guatemala. Hennes konst bär spår av naturen och omgivningarna där hon lever och arbetar.

VIVIAN SUTER
Jag är Godzilla
22.3 – 31.8 2025
Curator: Andreas Nilsson

Utställningen visas i Turbinhallen

Vivian Suters måleri präglas av en fysisk och spontan process där naturen är både inspiration och medskapare. Spår av löv, kvistar och regnvatten smälter samman med de semiabstrakta motiven i en färgskala som rör sig mellan dova och klara toner.

I utställningen ”Jag är Godzilla” intar Suters målningar Turbinhallen på ett fritt och icke-hierarkiskt sätt. Målningarna är placerade på väggar, hänger från taket och ligger på golvet. Dukens traditionella begränsningar existerar inte. Det är inte alltid förutbestämt om en målning ska visas vertikalt eller horisontellt – det är rummet och sammanhanget som styr. Med få undantag är Suters verk utan titel och odaterade, vilket förstärker känslan av en ständigt pågående transformation.

”En utställning med Vivian Suter är en förlängning av den plats där hon lever och skapar – en abstraherad spegling av hennes omgivning”, säger utställningens curator Andreas Nilsson och fortsätter ”Tid och rum flyter samman. Det är privat och personligt, men aldrig utlämnande. Platsens betydelse för hennes konstnärliga process och välmående framträder med stor tydlighet. Genom sin konst gläntar Suter generöst på dörren till sin värld och bjuder in oss att ta del av den.”

Två händelser på senare tid har haft särskilt stor betydelse för Vivian Suters konstnärliga utveckling – orkanerna Stan (2005) och Agatha (2010). De orsakade förödande översvämningar där många människor miste livet eller försvann. Även Suters hem och ateljé drabbades; hennes målningar täcktes av lera och vatten. Efter en tids övervägande valde hon att behålla verken som de var, med naturens påverkan som en integrerad del av den konstnärliga processen. Ofta låter hon sina dukar torka utomhus – på altanen, liggandes i trädgården eller upphängda mellan träd – där de utsätts för regn, sol och vind. På så sätt blir naturen en del av verken, både i motiv och material. I hennes måleri blandas olja och akryl med jord, botanisk materia och djungelbaserade mikroorganismer, vilket skapar en form av landskapsmåleri i dubbel bemärkelse.

Vivian Suter föddes i Buenos Aires 1949, till exileuropeiska föräldrar. Hennes mor Elisabeth Wild var konstnär och hennes far ägde ett textiltryckeri i Buenos Aires. När Suter var 12 år gammal flyttade familjen till Basel, Schweiz, där hon studerade måleri. 1982, strax efter hennes första stora grupputställning på Kunsthalle Basel, besökte hon Latinamerika och följande år bosatte hon sig i Panajachel i Guatemala, nära sjön Atitlán.

Vivian Suter har tidigare ställt ut på institutioner som Vienna Secession i Wien, Kunstmuseum Basel, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía i Madrid samt Documenta 14 i Aten och Kassel.

foto av målning i skog
Vivian Suter Foto: Vivian Suter
abstrakt målning i skog gröna och bl färger
Vivian Suter, Från Vivian Suters arbetsmiljö Foto: Vivian Suter
röd målning på tyg
Vivian Suter, Utan titel, Utan årtal/No date Foto: Isabel Rotzler Courtesy konstnären och Karma International, Zurich; Gladstone Gallery, New York och Bryssel; House of Gaga, Mexico City och Los Angeles och Proyectos Ultravioleta, Guatemala City
målning som ligger på marken i skog
Från Vivian Suters arbetsmiljö Foto: Vivian Suter
abstrakt målning
Vivian Suter, Utan titel, Utan årtal/No date Foto: Sebastian Lendenmann Courtesy konstnären och Karma International, Zurich; Gladstone Gallery, New York och Bryssel; House of Gaga, Mexico City och Los Angeles och Proyectos Ultravioleta, Guatemala City
abstract målning
Vivian Suter, Utan titel, Utan årtal/No date Foto: Isabel Rotzler Courtesy konstnären och Karma International, Zurich; Gladstone Gallery, New York och Bryssel; House of Gaga, Mexico City och Los Angeles och Proyectos Ultravioleta, Guatemala City
konstverk av färg och andra material
Vivian Suter, Utan titel, Utan årtal/No date Foto: Isabel Rotzler Courtesy konstnären och Karma International, Zurich; Gladstone Gallery, New York och Bryssel; House of Gaga, Mexico City och Los Angeles och Proyectos Ultravioleta, Guatemala City
bild med liggande hindar på ihoprullade målningar
Från Vivian Suters arbetsmiljö Foto: Vivian Suter
installationsvy med målningar
Vivian Suter, Installationsvy "Jag är Godzilla", 2025 Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet
installationsvy med målningar
Vivian Suter, Installationsvy "Jag är Godzilla", 2025 Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet
suter-vivian_Utan-titel-(detalj)_Utan-årtal_f_Helene-Toresdotter-ModernaMuseet_press
installationsvy med målningar
Vivian Suter, Installationsvy "Jag är Godzilla", 2025 Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet
installationsvy med målningar
Vivian Suter, Installationsvy "Jag är Godzilla", 2025 Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet
installationsvy med målningar
Vivian Suter, Installationsvy "Jag är Godzilla", 2025 Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet
installationsvy med målningar
Vivian Suter, Installationsvy "Jag är Godzilla", 2025 Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet
installationsvy med målningar
Vivian Suter, Installationsvy "Jag är Godzilla", 2025 Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet
detalj av målning med många färger och löv
Vivian Suter, Utan titel (detalj), Utan årtal/No date Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet