Målning med gul rektangel

Hilma af Klint, Parsifal, nr 61, 1916 © Stiftelsen Hilma af Klints verk. Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet

Sportlovet goes Färglovet!

Sportlovsverkstad hemifrån

22.2 2021 – 28.2 2021

Malmö

Temat för sportlovsveckan är färg! Vi har skapat en uppgift åt dig att jobba med hemifrån under sportlovet. Upptäck färgerna i din omgivning och måla en enfärgad bild varje dag!

Allt har en färg. Till och med en grå och sliten yta är full av färg – titta noga och du kommer att upptäcka massor av nyanser! Konstnären Hilma af Klint arbetade i serier, det vill säga hon målade många bilder på samma tema. I slutet av veckan kommer du ha gjort en egen serie, en serie av färgbilder på upp till 7 målningar!

I många av de bilder som Hilma af Klint målade kryllar det av olika färger i ett och samma konstverk, från ljust rosa till mörkaste blått. Men i vissa av hennes målningar är det bara en enda färg som tar upp bildens yta – eller nästan – vissa målningar har svagt lysande fyrkanter i olika färger i varje hörn av bilden.

Ett enfärgat konstverk kan man kalla monokromt och det är monokroma bilder som ni ska fylla sportlovsveckan med!

TIPS! Även om du målar med en enda färg kan du variera bilden genom att ha flera nyanser av färgen. Du kan ha en ljus eller mörk ton av samma färg. Testa också att blanda olika tekniker som tex pastellkrita, vattenfärg och tusch.

Målning med lila rektangel
Hilma af Klint, Parsifal, nr 122, 1916 © Stiftelsen Hilma af Klints verk. Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet
Målning med blå rektangel
Hilma af Klint, Parsifal, nr 121, 1916 © Stiftelsen Hilma af Klints verk. Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet