Artist talk och premiärvisning med Henna Riikka Halonen

Malmö

MALMÖ. 20 MAJ 2014 KL. 18.30

I samarbete med Lilith Performance Studio presenterar Moderna Museet Malmö ett artist talk med Henna Riikka Halonen och premiärvisar även hennes senaste videoverk The Vessel, It’s All gone Mushroom Shaped and then to Dust (2014) och även The Bath House (2009).

Henna Riikka Halonen (bor och arbetar i Helsingfors, Finland) använder ett brett spektrum av historiska och kulturella referenser i sina arbeten, från avantgarde teater, science fictionlitteratur och film. Hon undersöker spänningarna mellan aktörer och publik och mellan skådespeleri och icke-skådespeleri. Halonen berättar genom att skapa rum i rummen eller händelser i händelserna, berättelser i berättelser, där sociala möjligheter och variabler, både inövade och spelade framförs och återuppförs. I detta är historiska och samtida referenser samlade genom en intertextuell lekfullhet i en collageliknande process . Den narrativa strukturen i hennes arbeten förblir gåtfull, då verklighet och fiktion är svåra att urskilja. Förhållandet mellan tid och rum i hennes verk lämnas öppet för frågor.

Halonens mångfacetterade performanceverk Eden, The Pow(d)er of Fear kommer att visas på Lilith Performance Studio 29-31 maj och 5-7 juni. Läs mer på deras hemsida.