Better safe and sorry
22.11 2018
Malmö
Konstverket som de hade planerat arbeta med tog upp frågor om samarbete, familjeminnen, kontroll och de skillnader som distansen tar fram. När Arash Mirhadis visumansökan, och senare överklagande avvisades, blev distansen en metod som tvingades på dem. Dessutom blev kraften och kontrollen från institutionerna utgångspunkten för deras installation och performanceverk. Kontroll och institutionaliserad misstro förstör relationer och om och om igen upprätthåller maktens pyramid. Schengen/EU använder profilering som ett verktyg för att hindra rörlighet och tillgänglighet när dessa saker efterfrågas av invånare i länder som anses vara ”en risk” enligt rådande migrationslagstiftning.
Vad är viktigare, frihet eller säkerhet? Det är en av nyckelfrågorna som tas upp av konstnärerna i det gäckande rummet i deras installation. Det är även en av de nyckelfrågor som ramar in deras samtal på Moderna Museet Malmö. Samtalet modereras av Simona Dumitriu och Tawanda Appiah, curatorer för Weekly Mass, som kommer att adressera Bahareh och Arash senaste arbete i deras individuella såväl som gemensamma praktiker.
”Konsten att mötas”
Skånes konstförening är en av 20 konstföreningar i Sverige som deltar i riksförbundet Sveriges Konstföreningars landsomfattande projekt ”Konsten att mötas”, som ger konstföreningarna möjlighet att mötas och ställa ut nyanlända och utlandsfödda konstnärer.
”Konsten att mötas” genomförs i samverkan med KRO/KLYS och deras pågående projekt Konsten att delta: bild och form och studieförbundet Sensus. Projektet finansieras av PostkodStiftelsen. Tack till Unicorn Artists in Solidarity, Sveriges Konstföreningar.
Konstnärssamtalet är organiserat av Skånes konstförening och Moderna Museet Malmö som en del av Konsten att mötas, med Moderna Museet Malmö som värd.
Skånes konstförenings verksamhet presenteras med stöd av Region Skåne, Malmö Stad, Kulturrådet och ABF.
Bahareh Mirhadi, född 1985 i Shiraz, Iran, bor för närvarande i Malmö. Sin kandidatexamen i måleri tog hon i Iran och fortsatte sedan sin utbildning på konsthögskolan i Umeå, där hon tog sin masterexamen i fri konst 2012. I Iran arbetade hon med figurativt måleri och teckning, som inspirerades av händelser i hennes eget liv. Sedan flytten till Sverige har hennes målningar berört mer av den kontext hon befinner sig i och det samhälle hon lever i här. Numera arbetar hon främst med video och performance, där hon utforskar ämnen som migration, mänskliga aktioner och reaktioner, tålamod och tolerans samt olika sätt som människor styrs/kontrolleras – och sätt de kontrollerar sig själva – i samhället.
Arash Mirhadi, född 1980 i Shiraz, Iran, tog sin kandidatexamen i hantverk vid Konsthögskolan i Isfahan 2004. Under 2008 flyttade han till Teheran och tog sin masterexamen i måleri vid Fakulteten för konst och arkitektur på Islamic Azad University. Idag arbetar han främst med måleri och grafisk design, men är också verksam inom fotografi, illustration och tryck.
Datum: 22 november
Tid: Kl 16
Biljetter: Begränsat antal platser, först till kvarn.
Kostnad: Fri entré
Ett andra samtal om Better safe and sorry kommer att äga rum på Konstepidemin i Göteborg den 28 november 2018 kl 17.