Dan Graham: Rock my Religion

Malmö

MALMÖ 11-23 SEPTEMBER 2012

Den 29 september öppnar höstens stora utställning SUPERSURREALISMEN. Från och med 11 september är samtliga utställningsrum stängda och endast entrén och museibutiken håller öppet. Den 11-23 september visar vi Dan Grahams banbrytande videoverk Rock my Religion utanför Turbinhallen. Fri entré!

Dan Graham
Rock my Religion, 1982-1984

Regissör: Dan Graham
Producerad av: Dan Graham & Moderna Museet
Betacam SP, PAL, svart/vit och färg, stereoljud
55:27 min.

I videoverket Rock my Religion söker den amerikanske konstnären Dan Graham spåren och likheterna mellan rockmusiken och religionen. Hur den religiösa människan genom ritual och dans uppnår frigörelse och spirituell transcendens liknas vid hur noise- och rockmusikens sociala koder och riter leder till en stark gemenskap. En samhörighet som samtidigt skiljer de involverade från det vardagliga samhällslivet och ställer dem utanför de accepterade kretsarna. Men Rock my Religion är också ett porträtt av en ny värld, en värld efter Andra världskriget som bygger på konsumtion, urbana miljöer och masskultur.

Dan Graham har ett långt förhållande till rockmusik och han har samarbetet med musiker som Sonic Youth och Minor Threat. I verket möter vi bland annat artisterna Henry Rollins och hans band Black Flag, Patti Smith, Elvis och Jim Morrison. Detta tillsammans med Grahams intresse för TV-mediets genomslagskraft i efterkrigstiden och sociala processer i samhället kan påtagligt härledas i Rock my Religion.

Dan Grahams Rock my Religion var för sin tid ett banbrytande videoverk där relationen mellan rörlig bild och kultur fick en framskjuten position. Verket producerades av Dan Graham tillsammans med Moderna Museet.