Moderna Museet Malmö på Kv. Caroli

Malmö

Under hösten visar Moderna Museet Malmö en tillfällig installation i ett skyltfönster på köpcentret Kv. Caroli. I anslutning till utställningen Ryskt avantgarde visas det post-revolutionära verket ”Rote Farbtest” av Gerd Conradt och Felix Gmelin.

I videoverket i skyltfönstrets vänstra del springer ett gäng aktivister 1968 ett stafettlopp med en röd fana genom Berlin. I slutscenen har de illegalt tagit sig in i stadshuset och viftar med fanan på en balkong. Filmen är gjord av Gerd Conradt och 34 år senare efterliknar Conradts egen son, Felix Gmelin, stafettloppet i den andra filmen. Fast då i Stockholm och med en annorlunda slutscen. 2002 frågar aktivisterna hövligt om de kan bli insläppta i stadshuset. De får blankt nej. De två filmerna sammanfattar hur revolutionära visioner och utopier har förändrats från handling till förhandling.