Move This! – Ett symposium om koreografi och performance i relation till visuell konst
27.1 2016
Tid: kl. 13.00–17.00
Plats: Start på Moderna Museet Malmö och därefter Konsthögskolan i Malmö
OBS! Språk: Engelska
Fri entré, men begränsat antal platser.
Utställningen Objekt och kroppar i vila och rörelse bygger framför allt på verk ur Moderna Museets samlingar, främst den så kallade New York Collection som donerades till museet 1973, och utforskar förhållandet mellan människokroppen och objekt i rummet. Den kretsar kring en grupp konstnärer som alla verkade i New York på 1960- och 1970-talen. Bland de koreografer och performancekonstnärer som presenteras i utställningen återfinns bland annat Simone Forti, Yvonne Rainer, Trisha Brown och Bruce Nauman. De visas i relation till konstnärer som Donald Judd, Frank Stella och Carl Andre för att förtydliga sambanden mellan (minimalismens) konstobjekt och människokroppen.
Under senare år har vi sett ett förnyat intresse för dessa ämnen, och koreografi och dans har idag en självklar plats inte bara på dansscenerna utan även på konstinstitutioner. Ett annat aktuellt exempel från regionen är utställningen William Forsythe – In the Company of Others som just nu visas på Kunsthal Charlottenborg i Köpenhamn.
Symposiet kommer att ge tillfälle att diskutera, både från ett historiskt och samtida perspektiv, den ömsesidiga påverkan och korsbefruktningen mellan bildkonst, performancebaserad konst och koreografi.
Talare och performers (i programordning)
Magnus af Petersens, Luca Frei, Christine Brorsson & Jonna Tideman, Josefine Wikström, Mr. Rice & peanuts, Mathias Kryger
Moderna Museet Malmö
Magnus af Petersens är gruppledare för Utställningar & Samling på Moderna Museet i Stockholm och Curator at Large på Whitechapel Gallery, London, där han till nyligen varit chefsintendent. På Moderna Museet har han ansvarat för såväl separatutställningar som grupputställningar, till exempel Explosion: Painting as Action (2011) och Eclipse: Art in a Dark Age (2008). Han var intendent för Nordiska paviljongen vid Venedigbiennalen 2011 och ansvarade också för Future Histories med Arseny Zhilyaev och Mark Dion på Tre Oci i Venedig 2015.
Magnus af Petersens kommer att presentera utställningen Objekt och kroppar i vila och rörelse och tankarna bakom dess sammansättning.
Luca Frei är Malmöbaserad konstnär (född 1976 i Lugano i Schweiz), och har studerat i Lugano, Edinburgh, New Haven och Malmö. Förutom separatutställningar på Kunsthaus Glarus; Bonner Kunstverein och Lunds Konsthall har han deltagit i en rad biennaler (31:a Ljubljanabiennalen för grafisk konst; 6:e Momentumbiennalen i Moss i Norge; 12:e Kairobiennalen; 3:e Pragbiennalen; 9:e Istanbulbiennalen). Dessutom har han varit representerad i ett stort antal grupputställningar, bland annat på Kunsthalle Fridericianum i Kassel; Centre Georges Pompidou Paris; Moderna Museet i Stockholm; Van Abbe Museum Eindhoven samt Kunsthalle Zürich. Nyligen har han gjort utställningsdesign för Tate Liverpool och Malmö Konsthall.
Till Objekt och kroppar i vila och rörelse regisserade Frei en ny version av Simone Fortis danskonstruktion See-Saw (1960). På symposiet kommer han att presentera sin version och dess relation till utställningen. Dessutom framför dansarna Christine Brorsson och Jonna Tideman Simone Fortis båda danskonstruktioner See-Saw och Slant Board (1961).
Malmö Konsthögskola
Josefine Wikström är skribent, kritiker och högskoleadjunkt. Hennes forskning är inriktad på performance och arbete. Hon är högskoleadjunkt vid Dans- och cirkushögskolan (Stockholms dramatiska högskola) och gästföreläsare på Goldsmiths vid University of London. Hon skriver för MUTE, Texte Zur Kunst, Kunstkritikk, Afterall, Paletten och Frieze och är medredaktör för Philosophy of Photography. För närvarande doktorerar hon på Centre for Research in Modern European Philosophy vid Kingston University, där hon undersöker performancekonceptet inom den samtida konsten med utgångspunkt i arbetsbegreppet hos Marx, Adorno och andra tänkare.
Under rubriken ”Productive Contradictions: The Centrality of the Score in Some 1960s Performance Practices” belyser Josefine Wikström hur en rad internationella konstinstitutioner under det senaste decenniet försökt återupprätta den betydelse 1960-talets performancepraktiker haft för historien och den generella förståelsen av samtidskonsten. Många av de performancepraktiker som utforskats i dessa utställningar härrör ur en rekonceptualiserad föreställning om partituret. Inriktningen på partituret fick dessa performancepraktiker att utforska grundläggande motsättningar som dem mellan handling och musik, uppgift och dans, subjekt och objekt, kropp och tanke, idealism och materialism, vetenskap och konst. Föredraget undersöker partiturets framskjutande plats och de produktiva motsättningar som Simone Forti och en del andra konstnärers bruk av partituret antydde. I sitt försök att peka på performancekonstens konstitutiva natur, via dess produktiva motsättningar, försöker föredraget även påvisa performancepraktikernas grundläggande betydelse för samtidskonsten generellt.
Mr. Rice & peanuts (född 2009 i Köpenhamn) är en Malmöbaserad konstnärsduo som består av Sanna Blennow och Robert Logrell. Mr. Rice & peanuts, den envisa enheten, verkar i det utökade koreografiska fältet, och ägnar sig åt möjligheten att förstå detta diffusa område. De skapar koreografiska situationer som ibland dansas och ofta skrivs. För närvarande befinner sig Mr. Rice & peanuts mellan del ett och två i trilogin SOLID IS THE NEW VAGUE. Trilogin behandlar manifest och koreografi från 1965 fram till idag och kommer att leda fram till publikationen The Ultimate Manifesto of Vague Assumptions, 2017.
ELR+PLUS är en föreläsning som består av ord, bilder och kroppar som kretsar kring Mr. Rice & peanuts sju dagar långa koreografiska installation Event Lady Rainer (Inkonst, Malmö 2015), där Yvonne Rainers ”No manifesto” (1965) har fått diktera villkoren för processen. ELR+PLUS bjuder in åskådaren att kritiskt delta i Mr. Rice & peanuts operationella logik, rakt in i motsättningen mellan varat och icke-varat, till subjekt tänkta att raderas ut. Vad hände förresten med dem? Om historieskrivning, emancipation och närvarons ekonomi när produktionsmedlen uteblir.
Mathias Kryger (född 1977, bosatt i Köpenhamn) arbetar som frilansande curator, konstnär och konstkritiker. Han ansvarade nyligen för utställningen William Forsythe – In the Company of Others på Kunsthal Charlottenborg. Mathias Kryger skriver för Politiken (Danmarks största dagstidning) och för den skandinaviska konstnättidskriften Kunstkritikk.
Genom att betrakta arbete som förberedelse för något som skulle kunna kallas den molekylära revolutionen (lånat från den franska radikalfilosofen och psykoterapeuten Félix Guattari), undersöker Mathias Kryger tillvarons institutionella strukturer och nagelfar skoningslöst performancebegreppet uppfattat som arbete, konkurrens, prestation, administration, utförande, fullföljande, kollektivitet, oenighet och motstånd.
Mathias Kryger kommer att presentera de teman som genomsyrar William Forsythes metoder och arbete, samt diskutera verkskonstellationerna i utställningen William Forsythe – In the Company of Others.
Programgrupp
Andreas Nilsson & Ana María Bermeo Ujueta (Moderna Museet Malmö) tillsammans med Maj Hasager & Laura Hatfield (Konsthögskolan i Malmö/Kritiska och pedagogiska studier).