foto av person i rum poserande med objekt över huvudet

Jimmy Robert, Descendances Du Nu, 2016 Foto: O.H. Dancy. Courtesy of the artist, Stigter Van Doesburg, Amsterdam and Tanya Leighton, Berlin and Los Angeles.

Open call – Delta i performance!

10.1 2023 – 13.3 2023

Malmö

Moderna Museet Malmö söker en dansare/aktör till Jimmy Roberts performanceverk Descendances du nu, som är en del av hans separatutställning som öppnar 1 april.

Descendances du nu refererar och dekonstruerar Marcel Duchamps berömda målning från 1912, Nude Descending a Staircase. Verket visades första gången på Centre D’Art Contemporain La Synagogue de Delme i Frankrike, och installationen består av objekt, fotografi, performance, ljud och text.

Den utvalda aktören kommer att röra sig genom installationen i utställningen med ett större objekt på huvudet under hela performancen. Jimmy Roberts utställning visas 1 april – 3 september 2023.

Performancen (ca. 15 minuter vid varje tillfälle på Moderna Museet Malmö) är planerad att äga rum:

31 mars, 1 – 2 april, 2 – 3 juni och 26 – 27 augusti

Sista ansökningsdag: 13 mars för anmälningar till audition
Audition: 27 mars
Repetitioner: 1 – 2 dagar, 29 – 30 mars

DEN UTVALDA DELTAGAREN MÅSTE VARA TILLGÄNGLIG FÖR ALLA DATUM

Erfarenhet och kriterier:

• Dansare med bakgrund inom dans/rörelse
  • Öppen för icke-professionella dansare
  • Måste kunna utföra en 20 minuters performance med täckt huvud, på hårt golv
  • Alla åldrar och kön är välkomna
  • Gärna baserad i Öresundsregionen

Hur du ansöker:

OBS! Ansökan måste skrivas på engelska! Vänligen skicka följande information till: assistent.malmo@modernamuseet.se

• Namn
  • CV
  • Varför vill du göra den här performancen?
  • Hur tror du att du skulle kunna bidra till performancen men ändå vara trogen dess ursprungliga form?
  • Full tillgänglighet för alla datum

FRÅGOR?

Kontakta intendent Andreas Nilsson på a.nilsson@modernamuseet.se