Foto av kvinna

Porträtt av Ida Persson, 2022 Foto: Gabriel Bohm Calles

På riktigt och på låtsas!

Skapa med en konstnär

4.11 2022

Malmö

Möt konstnären Ida Persson i en workshop. Tillsammans med Ida får du prova på att med olika tekniker skapa ett verk, från skiss till färdig målning. Hur går det till när Ida skapar en målning? Hur ser arbetet ut? Var får hon inspiration ifrån? Det är några av frågorna som Ida ger svar på i denna workshop.

I sina verk målar Ida stora påhittade byggnader och maskiner som hon bygger upp med enkla geometriska former. Konstruktionerna i verken kan både verka snälla och trygga men också stora och skrämmande. Hennes målningar finns med i utställningen Skymningsland.

Ida Persson är utbildad vid Konsthögskolan i Umeå (2014). Hon har ställt ut i Sverige och utomlands, har gjort en offentlig gestaltning i Hagastaden i Stockholm och finns bland annat representerad i Moderna Museets, Ystad konstmuseums och Uppsala Konstmuseums samlingar.

bild med geometrisk former i ljusa nyanser
Ida Persson, 5:4 (t.v), 5:3 (t-h), 2020 Foto: Ida Persson Bildupphovsrätt 2022