Nils Dardel, Svarta Diana, 1924 © Nils Dardel

När värderingar förändras, vad gör vi?

Panelsamtal på Moderna Museet Malmö

Malmö

När historiska verk upplevs som kränkande, vad gör museerna? När innevånarna i en stad inte känner sig representerade, vad gör museerna? När värderingar förändras, vad gör museerna?

5 SEPTEMBER 2015

Att titta i backspegeln är ofta lättare än att rikta blicken mot sin egen samtid. På samma sätt som det kan vara komplicerat att formulera sig med nutida termer om vad som hände i dåtiden. Moderna Museet Malmö har inlett en diskussion om hur man idag förhåller sig till historiska verk av diskutabel karaktär och har för avsikt att fördjupa diskussionen; för att skicka en signal till andra institutioner, för att vara delaktig i viktiga politiska diskussioner som sker i andra forum, för att öppna museets dörrar för nya röster och framtida möjligheter.

Moderna Museet Malmö vill gärna bjuda in besökare till panelsamtalet vars huvudfrågeställning är: när värderingar förändras, vad gör vi? Diskussionen tar sin utgångspunkt i två verk som visas i utställningen Nils Dardel och den moderna tiden. Medverkar gör genusvetaren Diana Mulinari, forskaren och aktivisten Michael McEachrane, idéhistorikern Mikela Lundahl och tillträdande chefen för Kunsthal Charlottenborg i Köpenhamn Michael Thouber med museichef för Moderna Museet Malmö John Peter Nilsson som moderator.

5 september kl. 16: Panelsamtal.

Begränsat antal platser. Fri entré.