Gardar Eide Einarsson, Burned Flag (Sons of Liberty), 2011 © Gardar Eide Einarsson. Foto: Moderna Museet/Prallan Allsten

Lögner om måleri

9.3 2013 – 25.8 2013

Malmö

Går det att måla utan pensel? I vår och sommar visar Moderna Museet Malmö elva verk som alla på ett eller annat sätt diskuterar måleriets mening. Under titeln Lögner om måleri presenteras nyförvärv till Moderna Museets samling av bland annat Klara Lidén, Jutta Koether, Wade Guyton, Tauba Auerbach och Fredrik Vaerslev.

Genom donationer och inköp har Moderna Museets samling under de senaste åren berikats med flera högintressanta verk, av såväl svenska som internationella konstnärer, vars röda tråd är en diskussion om målerikonstens representationer. Elva av dessa nyförvärv presenteras i den tematiska utställningen Lögner om måleri, som visas i Moderna Museet Malmös övre galleri.

Med jämna mellanrum dyker frågan upp om måleriet fortfarande är ett gångbart och trovärdigt konstnärligt medium, samtidigt som det förs ett resonemang där måleriets idébetonade närvaro poängteras. I de verk som ingår i Lögner om måleri är inte nödvändigtvis denna frågeställning huvudsaken, men i en eller annan mening kan de tolkas som dekonstruktioner av just fenomenet måleri. På skilda sätt avslöjar de olika slags föreställningar – eller till och med lögner – som omgärdar målerikonsten.

I utställningen visas bland annat verk av Jutta Koether, Marianna Uutinen och Klara Lidén, som underminerar den många gånger förhärskande bilden av måleriet som en manlig handling. Till viss del imiterar konstnärerna abstrakt expressionistiska eller monokroma utseenden. Men genom att använda billiga färger eller material som kan betraktas som fula förskjuts de sublima anspråken. Monika Marklinger, som också medverkar i utställningen, gör inte ens måleri. I en sekundsnabb video frågas varför man överhuvudtaget sysslar med måleri!

Medverkande konstnärer: Tauba Auerbach, Gardar Eide Einarsson, Wade Guyton, Alex Israel, Sergej Jensen, Jutta Koether, Klara Lidén, Michel Majerus, Monika Marklinger, Marianna Uutinen och Fredrik Vaerslev.

Curator: John Peter Nilsson

Wade Guyton