Det fantastiska och fruktansvärda
Marija Prymatjenko och verk ur Moderna Museets samling
21.9 2024 – 30.3 2025
Malmö
Samlingen
Medverkande konstnärer: Alexander Calder, Marc Chagall, Lena Cronqvist, Lourdes Fernandez, Susanna Marcus Jablonski, Asger Jorn, Runo Lagomarsino, Lou Laurin-Lam, Egon Möller-Nielsen, Amelia Peláez del Casal, Pablo Picasso, Lars Pirak, Niki de Saint Phalle, Marija Prymatjenko, Max Walter Swanberg, Adja Yunkers.
I utställningen möter Marija Prymatjenkos målningar konstverk ur Moderna Museets samling från 1900-talet och verk av två samtida konstnärer, Runo Lagomarsino och Susanna Marcus Jablonski. Konstnärer som Marc Chagall, Egon Möller-Nielsen, Niki de Saint Phalle, Lou Laurin-Lam och Pablo Picasso förstärker närvaron av myt, metamorfos och berättelser. Tillsammans utgör konstverken en färgsprakande sorgesång.
Målningar på papper kom att bli Marija Prymatjenkos huvudsakliga uttryckssätt och nu presenteras över 40 av hennes verk tillkomna under 50 år. Hon målade prunkande blommor, fantastiska varelser och blandade verklighet och fantasi, vardag och fest. Hennes bilder bär spår av sorg och smärta.
Utställningen tar avstamp i att både Pablo Picasso (1881–1973) och Marija Prymatjenko deltog i världsutställningen i Paris 1937. Där visade Picasso sin målning ”Guernica” som, liksom många av Prymatjenkos konstverk, blivit en symbol för fred. Flera av konstverken Prymatjenko ställde ut 1937 är med i utställningen. Förutom krig upplevde Prymatjenko både svält och katastrof. Hon föddes i Bolotnya i området Polesia, 50 km från Tjernobyl som blivit synonymt med kärnkraftskatastrofen. Hon kommenterar omvärlden i sina titlar, ber för fred och förbannar krig och vänder sig till enskilda personer och politiker som i titeln från 1986: ”Mister Reagan, titta på denna bild och förstå hur tung och oroande och dumdristig atomen är. Se efter och skapa fred med oss så att det blir fred på jorden”.
Några dagar efter Rysslands invasion av Ukraina i februari 2022 blev museet i Prymatjenkos hemtrakter Ivankiv måltavla för anfall och flera av hennes målningar förstördes. Attacken visar hur konst används i krigföring och som ett medel i strategin för att förgöra ett folk och en kultur.
Marija Prymatjenkos verk är inlånade från National Museum of Decorative Art of Ukraine. All användning av bilder sker med tillåtelse från Stiftelsen Creative Heritage of Maria Prymachenko Family.