Untitled Film Still #56

Cindy Sherman, Untitled Film Still #56, 1980 © Cindy Sherman Courtesy of the artist and Metro Pictures, New York. Reprofoto: Åsa Lundén/Moderna Museet

Ladies and Gentlemen!

Kameran som spegel

18.2 2012 – 22.4 2012

Malmö

Under våren visas ett drygt fyrtiotal fotografier från perioden 1950-1990, av tongivande konstnärer som Andy Warhol, Cindy Sherman, Robert Mapplethorpe, Samuel Fosso, Tracey Moffatt och Elina Brotherus. Utställningen sätter fokus på porträttfotografin, och hur konstnären i sin ateljé skapar bilder inte bara av hur människor faktiskt ser ut – utan också hur de skulle vilja se ut.

Moderna Museets samling av fotografi hör till en av Europas främsta – här ryms många av de mest kända namnen i fotografins historia. Andy Warhol, Cindy Sherman och Robert Mapplethorpe är alla stora namn vars verk ofta kretsar kring begrepp som identitet, sexualitet och performativitet. I fotoateljén sker maskerader och manipulationer, olika identiteter och roller provas. Idén att ett porträtt ska berätta någon sanning om den avporträtterades inre problematiseras därmed. Hur skiljer man sken från verklighet? Är det en distinktion som ens är möjlig? Hur fria är vi att forma vår egen identitet? Om det är en roll vi kan välja, vilka roller finns tillgängliga?

Andy Warhols polaroidbilder, vars titel Ladies and Gentlemen också givit namn till utställningen, är exempel på hans intresse för, eller kanske snarare besatthet av, celebriteter. Från industrimagnater till filmstjärnor, från rockmusiker till ”superstars” – vänner som hängde runt hans mytomspunna ateljé ”The Factory”. I popkonstens och populärkulturens värld är allt yta. Robert Mapplethorpes fotografier är istället klassiskt komponerade – stiliserade och estetiserande. I fotoateljéns kontrollerade miljö och ljus eftersträvas inte realism utan skönhet. Här är rollspelen en del av bildens konstruerade karaktär.

I Cindy Shermans svit Untitled Film Stills (1977-80) spelar hon med filmklichéer. Scenerna och rollerna i hennes fotografier kan tyckas bekanta men det är alltid hon själv som agerar framför kameran. Att med kameran som spegel kliva i och undersöka olika roller är en lek med identiteter som inte minst tonåringar världen över ägnar sig åt när de försöker finna sig själva eller snarare konstruera en identitet. Shermans bilder har bland annat tolkats som en feministisk kritik över den begränsade uppsättning roller kvinnor erbjudits.

Utställningen presenterar även flera verk av Seydou Keïta, Malick Sidibé och Samuel Fosso – fotografer som framför allt arbetar med porträttfotografi. Keïtas ateljé låg granne med en biograf i Malis huvudstad Bamako. Malick Sidibé fotograferar inte bara i sin ateljé utan även på bröllop och andra fester. Hans fotografier från 1960-talets Bamako speglar mycket av det hopp som frigörelsen från den franska kolonialmakten förde med sig. Samuel Fosso öppnade sin fotostudio i Bangui i Central Afrikanska Republiken redan som tonåring. De bilder han blivit känd för är självporträtten där han poserar i olika kläder och roller.

Samtliga fotografier ingår i Moderna Museets samling.

Specialvisningar söndag den 25 mars

Kl. 13: Museichef John Peter Nilsson hälsar välkommen, varefter Thomas Millroth ger en specialvisning av CO Hultén.
Kl. 15: Linda Fagerström ger ett föredrag med utgångspunkt i Ladies and Gentlemen!.

Curator: Magnus af Petersens

Bilder

Cindy Sherman
Utan titel, 2008
© Cindy Sherman. Courtesy the Artist and Metro Pictures
Elina Brotherus
Honeymoon (detalj), 1997
© Elina Brotherus
Seydou Keïta
Utan titel #420, 1950-1952
© Seydou Keïta Foundation, Bamaho, Mali
Seydou Keïta
Utan titel #419, 1955-1960
© Seydou Keïta Foundation, Bamaho, Mali