Lena Mattsson, Ur filmen I betraktarens öga, 2013 © Lena Mattsson

I betraktarens öga

18.1 2014 – 16.3 2014

Malmö

Moderna Museet Malmö visar Lena Mattssons videotriptyk I betraktarens öga om förläggaren och författaren Bo Cavefors.

När Lena Mattsson (född 1966) blev tillfrågad om att vara med i utställningen ”I Want to Hold Your Hand” på Borås Konstmuseum, en utställning där de medverkande konstnärerna skulle låta sig inspireras av rockmusik, var Bo Cavefors den första hon kom att tänka på – trots att han inte är verksam inom musiken. Resultatet blev videotriptyken ”I betraktarens öga”. Nu visas verket för första gången i Malmö. I Moderna Museet Malmös Nya galleriet berättar Cavefors om sitt liv till tonerna av nyskriven musik av Conny C-A Malmqvist. Konstnären och curatorn Ola Åstrand innehar rollen som betraktare och i hans mörka solglasögon reflekteras intervjun med Bo Cavefors. Förhållandet mellan de två männen är och förblir dock oklart genom hela filmen. Själv säger Lena Mattsson:

– I min värld är Bo Cavefors, trots sin egen utsaga av att vara totalt omusikalisk och verksam i en annan kulturgenre, en person, som man säger i Skåne: ”rockar fett”. Vad är rock egentligen, vem kan vara rock, och hur kan uttrycken vara annorlunda än de gängse medierade?

Bo Cavefors har gjort sig känd som en kontroversiell personlighet inom svenskt kulturliv, som inte skyggat för extrema åsikter om politik, sexualitet och religion. Som förläggare blev han ökänd då han i slutet av 1970-talet gav ut texter av Röda armé-fraktionen och med sin starka åsikter både på höger- och vänsterkanten har han retat etablissemanget.

Curator: John Peter Nilsson

Lena Mattsson, Ur filmen I betraktarens öga, 2013 © Lena Mattsson