Utställningsvy: Marcel Duchamp, Moderna Museet Malmö, 19 mars-11 september 2011 © Foto: Terje Östling

Marcel Duchamp

19.3 2011 – 11.9 2011

Malmö

Marcel Duchamp anses idag vara en av 1900-talets mest tongivande förnyare av konsten och hans välkända verk Fontän har utsetts till förra århundradets mest inflytelserika konstverk. Under våren och fram till tidig höst har du chans att på Moderna Museet Malmö bekanta dig med ett egensinnigt konstnärskap som under sin tid ständigt bröt ny mark.

Marcel Duchamp (1887–1968) betonade vikten av idén i konstverket, och var en av de tidigaste förespråkarna för den öppna konsten, där betraktarens eller eftervärldens tolkningar bidrar till den kreativa akten och därmed till betydelsen av konstverket. Moderna Museets samling med Marcel Duchampverk är en av världens främsta, och på Moderna Museet Malmö presenteras nu fjorton av dessa verk.

Marcel Duchamp målade sin sista kubistliknande målning 1912. Strax därefter inledde han arbetet på det stora glaset, La mariée mise à nu par ses célibataires, même (Bruden avklädd av sina ungkarlar, t.o.m.) Detta gåtfulla och ambitiösa verk höll honom sysselsatt i tio år. Han utförde mycket få målningar efter 1912. Två år senare bestämde han sig för att emigrera till USA, och anlände till New York 1915, där han redan var berömd genom sina tidigare verk bl.a. Nude Descending a Staircase No. 2.

En term som myntades av Duchamp vid denna tid var readymade, vilket syftade på föremål han valt ut och presenterade som konstverk. Det första av dessa, Roue de bicyclette (Cykelhjul), gjordes 1913, vilket följdes av Porte-bouteilles (Flasktorkare) 1914. Det kända verket Fountain (Fontän) presenterades 1917. Ett par år tidigare hade Duchamp inlett arbetet med det stora glaset, Bruden avklädd av sina ungkarlar, t.o.m., och 1923 lämnade han det oavslutat. Verket består av två glasskivor med en markerad skiljelinje. Duchamp kallade dem för domäner, där den övre är brudens och den undre de nio ungkarlarnas.

När Moderna Museet 1961 planerade den uppmärksammade utställningen Rörelse i konsten, ville Pontus Hultén låna in det stora glaset från Philadelphia. När detta inte gick fick konstkritikern Ulf Linde och konstnären PO Ultvedt i uppdrag att göra en kopia, vilken Linde slutförde två månader senare i samråd med Duchamp, som också signerade den. Trettio år senare gjorde Ulf Linde ytterligare en kopia med hjälp av konstnärerna Henrik Samuelsson och John Stenborg, där han fick möjlighet att rätta till de misstag han under årens lopp upptäckt i den första kopian.

Vid en utställning i Stockholm 1963 bestämde sig Ulf Linde för att göra kopior på ett antal av Duchamps readymades, något som konstnären samtyckte till. Vid senare utställningar runt om i världen där de visades i början av 1960-talet signerade Duchamp kopiorna. Samtliga av dessa verk finns idag i Moderna Museets samling.

Utställningen är producerad av Moderna Museet Malmö.

Curator: Magnus Jensner

Bilder

Utställningsvy: Marcel Duchamp, Moderna Museet Malmö, 19 mars-11 september 2011
© Fotograf: Terje Östling
Marcel Duchamp
Why not sneeze, Rrose Sélavy?, 1921
© Succession Marcel Duchamp/BUS 2011. Fotograf: Terje Östling
Marcel Duchamp
Porte-bouteilles, 1914
© Succession Marcel Duchamp/BUS 2011. Fotograf: Terje Östling
Marcel Duchamp
LHOOQ
© Succession Marcel Duchamp/BUS 2011. Fotograf: Terje Östling