Zarina Bhimji, Out of Blue, 2002 © Zarina Bhimji / Bildupphovsrätt 2012

Moderna Museet Bio

3.2 2012 – 22.4 2012

Malmö

Under våren presenterar Moderna Museet Malmö ett urval internationellt uppmärksammade konstfilmer. De fyra filmerna, som presenteras separat, har beröringsytor i ton och innehåll. Trots verkens olika tempo och form gestaltar filmverken känslor av existentiell utsatthet. Från ett stilla betraktande av en krigszon, till bemötandet av en främling i ett hårt, revirtänkande samhälle berättas korta historier om dagens förhållanden i en inte alltför avlägsen omvärld.

Resultatet av ett förödande krig kan ses i Zarina Bhimjis Out of Blue utan att starka kopplingar till en specifik händelse görs. På samma sätt kan de personer vi möter i Adrian Pacis Turn on, vars dagsverke i filmen är att hålla en glödlampa tänd med hjälp av ett bensinaggregat, och den aggressivitet som ses i Francis Alÿs El Gringo återfinnas överallt i världen. Anri Sala avslutar filmprogrammet med den gripande Time after Time.

Zarina Bhimji, Out of Blue (2002), 3 feb–11 mars
Adrian Paci, Turn on (2004), 13 mars–25 mars
Francis Alÿs, El Gringo (2003), 27 mars–8 april
Anri Sala, Time After Time (2003), 10 april–22 april

Filmprogrammet är sammanställt av Joa Ljungberg och Andreas Nilsson. Samtliga filmer ingår i Moderna Museets samling.

Zarina Bhimji: Out of Blue

Vi blickar ut över ett ödesmättat och delvis eldhärjat landskap och får sedan följa kameran, med en meditativ långsamhet, genom folktomma fängelser och ödelagda myndighetsbyggnader. Trots avsaknaden av människor kan vi se spår av liv och höra röster som tycks underligt förskjutna i tid och rum. Out of Blue är inspelad i konstnärens födelseland Uganda, där diktatorn Idi Amins skräckvälde varade mellan åren 1971 och 1979. Filmen gestaltar lager av emotionella störningar och traumatiska efterlämningar på ett sätt som i tankarna även förflyttar oss till andra konfliktsargade platser som Kosovo och Rwanda.

Filmen visas 3 februari-11 mars.
Längd: 24:25 min.

Adrian Paci: Turn on

En grupp arbetslösa män sitter på en stentrappa intill ett torg i den albanska staden Shkodër. Varje morgon tar de sig hit i hopp om att någon ska erbjuda dem arbete. Just denna dag har konstnären Adrian Paci betalat dem för att hålla varsin glödlampa kopplad till en bullrande generator. Det flackande ljuset från glödlamporna kan läsas som en motstridig metafor över männens utsatthet men också över deras inneboende livskraft. När skymningen faller avtecknar sig glödlamporna som stjärnor mot en mörk himmel.

Filmen visas 13 mars-25 mars.
Längd: 03:30 min.

Francis Alÿs: El Gringo

Francis Alÿs är född i Belgien men bor och arbetar sedan många år i Mexico City. Filmen El Gringo utspelar sig i den mexikanska delstaten Hidalgo. På ett våldsamt och skrämmande sätt visar Alÿs bemötandet av en främling i ett hårt och revirtänkande samhälle. Den till synes ödelagda stadsbebyggelsen verkar ha tagits över av vildhundar som aggressivt försvarar området mot okända inkräktare. Frågeställningar om främlingsfientlighet, rätten till försvar och immigration synliggörs på ett effektivt vis.

Filmen visas 27 mars-8 april.
Längd: 04:12 min.

Anri Sala: Time After Time

Time After Time av den albanske konstnären Anri Sala är en gripande existentiell betraktelse. En mager häst syns ståendes, farligt exponerad och inträngd, vid en vägren. Då och då passerar en bil och hästen reagerar med små rörelser. Fokus i filmen kommer och går i takt med våra andetag. Time After Time kan förstås som en tidsbild där handlingen är underordnad tiden i sig självt. Det är en film som talar till våra känslor snarare än till vårt förnuft, och där perceptionen blir en kreativ individuell akt hos varje enskild betraktare.

Filmen visas 10 april-22 april.
Längd: 05:22 min.

Bilder

Zarina Bhimji, Out of Blue, 2002 © Zarina Bhimji / Bildupphovsrätt 2012