Stillbild från video med restauranginteriör.

Lap-See Lam & Wingyee Wu, Mother’s Tongue (still from video), 2018 © Courtesy of the artists & Erik Nordenhake

Lap-See Lam & Wingyee Wu

Mother's Tongue

9.10 2018 – 6.1 2019

Malmö

I Nya Galleriet presenteras under hösten videoverket Mother’s Tongue. Med utgångspunkt i de svenska kinakrogarna berättas ett stycke nutidshistoria som luckrar upp gränserna mellan fiktion och verklighet, dåtid och framtid.  

Videoverket Mother’s Tongue (2018) av Lap-See Lam och Wingyee Wu tar med betraktaren på en, delvis spekulativ, tidsresa genom den svenska kinakrogens historia. Dessa platser förkroppsligar sedan slutet av 1970-talet på samma gång ett välbekant inslag som ett främmande eller exotiskt alternativ i svenska städer. En första version av Mother’s Tongue skapades som en mobilapp och stadsvandring i Stockholm som tog användaren till tre platser med anknytning till nuvarande eller tidigare kinakrogar.

Mother’s Tongue berättar i tre kapitel – utspelade i dåtid (1978), nutid (2018) respektive framtid (2058) – historier som kretsar kring både sociala, kulturella och teknologiska sammanstötningar. Språk, identitet och att leva i en diaspora utforskas genom fiktiva monologer ledda av tre generationer kvinnor. Verket lyfter bland annat också den inbillade föreställningen om närhet till den kinesiska kulturen som kinakrogen kan tänkas generera. Genom verkets användande av 3D-teknik och datoranimationer uppstår en distans till platserna som det berättas om och understryker till viss del kinakrogen som en scenografi – en skådeplats där gästerna möjligtvis förväntar sig en upplevelse jämförbar med en resa i ett annat land. Samtidigt så fungerar restaurangerna som fullt verkliga platser för mångas vardagliga och befintliga liv, inte sällan i ett nytt hemland.

Curator: Andreas Nilsson

Bilder

Stillbild från video med restauranginteriör.
Lap-See Lam & Wingyee Wu, Mother’s Tongue (still from video), 2018 © Courtesy of the artists & Erik Nordenhake