Freddie Wadling, Utan titel, 1985–2009 © Freddie Wadling

Nattskift: Per Svensson/Nocturnal Activities: Freddie Wadling

2.2 2013 – 3.3 2013

Malmö

Med både humor och allvar pekar Per Svenssons utställning Nattskift på nattens och dagens skiftande villkor för skapande och tolkning, medan Freddie Wadling sammankopplar röst och teckningar i Nocturnal Activities.

I utställningen Nattskift visar Per Svensson nya verk där han undersöker samspelet mellan sinnen och miljö från skymning till gryning och visar nya suggestiva strukturer med skulptur, film och ljud. I nattskiftets arbete, i drömmarna och i nattens mörker finns fascinerande ljud- och bildlandskap. I utställningen kan man bland annat uppleva självlysande måleri i ”Nightpaintings no.363-365” och ljudande skulptur i ”Soundsculptures I-VI”, videoverket ”Solar Collector”  där konstnären laborerar med solens strålar och det interaktiva verket ”Nattskift” där besökaren stämplar in med sitt vernissagekort. Nattskift – mörkt och sinnesutvidgande.

I utställningen Nocturnal Activities visar Freddie Wadling att teckningarna och rösten har nära förbindelser. Freddie Wadling, mest känd som musiker, artist och låtskrivare, är i sin konst influerad av det fördolda, kryptiska och ockulta. Teckningarna genomsyras av konstnärens intresse för skräckfilm och teater och betraktaren kan hitta tydliga referenser, som i verket ”Chutulu’s Dream” från 1998.

Per Svensson, född 24 maj 1965 i Göteborg, är bildkonstnär, musiker, kompositör, producent och medlem i The Kingdom of Evol, The New Alchemy, Audio Laboratory med flera.

Freddie Wadling, född 2 augusti 1951 i Härlanda, Göteborg, är en svensk sångare, skådespelare, konstnär, serieskapare och medlemi The Kingdom of Evol, Cortex, Liket lever, Blue for Two och Fläskkvartetten.

Noturnal Raga på Klubb Kristallen

På lördagen 2 februari mellan 20.00 och 01.00 förvandlas Moderna Museet Malmö till nattklubb! Freddie Wadling och Per Svensson, tillsammans med Rasmus Alkestrand på sitar, framför kompositionen Noturnal Raga på Klubb Kristallen, Turbinhallen på Moderna Museet Malmö. Biljetterna köps kostar 100 kronor + avgift och köps på Rundgång, Kristianstadsgatan 14, Malmö. Biljetter i dörren: 130 kronor. 18-årsgräns.

Freddie Wadling, Utan titel, 1985–2009 © Freddie Wadling
Per Svensson, Nattskift III, 2013 © Per Svensson/BUS 2013 Foto: Per Svensson