Bruno Hibombo som Past Lo Ting.

Bruno Hibombo as Past Lo Ting. Lap-See Lam, “The Altersea Opera”. 2024 Photo: Mai Nestor/Moderna Museet. Textile work © Kholod Hawash. © Lap-See Lam. Courtesy the artist, Galerie Nordenhake and Moderna Museet.

The Altersea Opera

Nordiska paviljongen

20.4 – 24.11 2024

Malmö

Konstnären Lap-See Lam låter förvandla Nordiska paviljongen i Venedig till ett drakskepp befolkat av mytologiska vattenvarelser som söker efter sina rötter. Med hjälp av ett magiskt segel – en väv av berättelser – försöker skeppets passagerare hitta till en plats i det förgångna.
Vidsträckt hav under en disig himmel. En vatten- och landlevande varelse ber till havsgudinnan Ma-Zhou när han av misstag tillkallar ett drakskepp som tar med honom på en resa bortom tid och rum.

På den 60:e internationella konstbiennalen i Venedig bjuder den Nordiska paviljongen in oss att ge oss ut på en resa ombord på ett spöklikt drakskepp som upptar den ljusa och öppna arkitekturen i Sverre Fehns meditativa mästerverk i Venedigbiennalens Giardini.

Den 38 meter långa bambukonstruktionen, som sträcker sig utanför paviljongens gränser, omsluts av en enorm och utsmyckad för med drakhuvud och draksvans i aktern, och har färdats från sin förtöjning vid Stockholms skärgårds frusna vatten till den venetianska lagunen.

Den svenska konstnären Lap-See Lam har skapat idén och ramverket till The Altersea Opera och har i samarbete med den norske kompositören Tze Yeung Ho och den finlandsbaserade irakiska textilkonstnären Kholod Hawash utformat verket till en poetisk utforskning av de existentiella innebörderna av förflyttning och tillhörighet som pendlar mellan det verkliga och det imaginära.

I installationens centrum hittar vi Lo Ting – till hälften fisk, hälften människa – som väcks till liv genom en film inspelad ombord på Sea Palace. Han är en gestalt i den hongkongska mytologin, omdanad över tidens gång genom Lams manus som återger berättelsen om hans längtan efter att återvända till ett tidigare hem, Fragant Harbour – bara för att finna att det har förvandlats till oigenkännlighet.

Lap-See Lam med drakhuvud
Lap-See Lam med drakhuvud av Lu Guangzheng för The Altersea Opera Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet

Poesi, vaggvisor och poplåtar

Den kusliga kompositionen av Tze Yeung Ho, som kombinerar utvidgade speltekniker med barockornamentik, framförs med en eklektisk mängd instrument. Verket blandar librettot skrivet av Lap-See Lam (med bidrag av Ivan Cheng som Future Lo Ting) med poesi, vaggvisor och poplåtar, som bygger på konstnärernas olika kulturella historia.

Textila verk av Kholod Hawash bildar en skulptural installation i paviljongen. Hennes broderier frambesvärjer en distinkt värld av motiv, sydda stygn för stygn genom jodaleia och tatreez (arabiska för quiltning och broderi), med inslag från folksagor och arkeologiska landskap.

Venedigbiennalen 2024 (La Biennale di Venezia) pågår 20 april–24 november 2024 och är den 60:e i ordning

Ivan Cheng som Future Lo Ting.
Ivan Cheng as Future Lo Ting. Lap-See Lam, “The Altersea Opera”. 2024 Photo: Mai Nestor/Moderna Museet. Textile work © Kholod Hawash. © Lap-See Lam. Courtesy the artist, Galerie Nordenhake and Moderna Museet.


Mer om utställningen