Den tredje handen
Maurizio Cattelan och Moderna Museets samling
Stockholm, 24.2 2024 – 12.1 2025
Maurizio Cattelan är född 1960 i Italien och bor sedan trettio år i New York. Skärskådandet av makt- och trossystem är ett genomgående tema i hans arbete men han överlåter helst tolkningen av sina konstverk till åskådaren:
En påve drabbas av ett meteoritnedslag, stadsduvor iakttar oss från ovan, ett krympt Sixtinska kapellet låter oss se alla storslagna detaljer i ögonhöjd, en diktator blir en ynklig gestalt som möjligen söker förlåtelse, en monumental fascistisk hälsning tillintetgörs av fingrar som fattas, en man och en hund tycks dela en gemensam dröm eller död …
Utställningens titel är också öppen för tolkning. Kanske är det Maurizio Cattelan själv som är den tredje handen och som kommer in mellan institutionen Moderna Museet och samlingen för att lyfta fram olika frågor i ett kritiskt ljus: Vilken konst ska ingå i en samling? Vilken konst ska visas? Vad eller vem avgör vad som är viktig konst?
Maurizio Cattelans möte med och val ur Moderna Museets samling omfattar sex utställningsrum där verk av svenska och internationella konstnärer visas tillsammans med hans egna.
Makt har ett utgångsdatum
Maurizio Cattelan tror på konstens makt men inte på auktoriteter:
”Makt, vilken makt som helst, har ett utgångsdatum, precis som mjölk”, har han sagt i en tidigare intervju.
Den tredje handen omfattar sex utställningsrum där Maurizio Cattelans konst möter verk av svenska och internationella konstnärer ur Moderna Museet samling, bland andra Eva Aeppli, Eija-Liisa Ahtila, Cecilia Edefalk, Lena Svedberg, Rosemarie Trockel och en hel redaktion genom undergroundtidningen PUSS.
För varje rum i utställningen tar konsten ett nytt grepp om makten. Positioner vrids om och maktförhållanden förskjuts: Mellan konsten och religionen, konsten och politiken, konsten och krigsmakterna, konsten och makten som ett abstrakt och subtilt fenomen. Sist men inte minst låter Maurizio Cattelan visa på tillstånd och varelser som befinner sig både längst ned i och bortom samhällets och maktens näringskedja – och ger dem en stillsam och tidlös revansch.
Utställningens curator, överintendent Gitte Ørskou, säger:
“Detta är den andra utställningen där vi har bett en konstnär att ta sig an vår stora samling. Maurizio Cattelan konstnärskap har rötter i konceptkonsten och ställer frågor om och till vår verklighet. Som curator och grundare av konsttidskrifter har han alltid varit i ständig dialog med konsten. Hans kritiska och underfundiga blick på vår samling ger makten tillbaka till konsten.”
Läs hela pressmeddelandet Den tredje handen pressmeddelande (PDF)
Roy Lichtenstein, Finger Pointing. (1973) © Roy Lichtenstein. Photo: My Matson/Moderna Museet
Roy Lichtenstein, Finger Pointing. (1973) © Roy Lichtenstein. Photo: My Matson/Moderna Museet
Roy Lichtenstein, Finger Pointing. (1973) © Roy Lichtenstein. Photo: My Matson/Moderna Museet
© Cecilia Edefalk 2024
© Niki Charitable Art Foundation/Bildupphovsrätt 2024.
© Rosemarie Trockel/Bildupphovsrätt 2024
© Pussredaktionen/Bildupphovsrätt 2024.
© Pussredaktionen/Bildupphovsrätt 2024.
© Pussredaktionen/Bildupphovsrätt 2024.
Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet.
© Cilla Ericson/Bildupphovsrätt 2024.
© Hanns Karlewski/Bildupphovsrätt 2024.
Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet.
© Cilla Ericson/Bildupphovsrätt 2024.
© Hanns Karlewski/Bildupphovsrätt 2024.
Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet.
© Cilla Ericson/Bildupphovsrätt 2024.
© Hanns Karlewski/Bildupphovsrätt 2024.
Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet.
© Cilla Ericson/Bildupphovsrätt 2024.
© Hanns Karlewski/Bildupphovsrätt 2024.