Maurizio Cattelan, La Nona Ora, 1999 Foto: My Matson/Moderna Museet © Maurizio Cattelan 2024

Den tredje handen

Maurizio Cattelan och Moderna Museets samling

Stockholm, 24.2 2024 – 12.1 2025

Vem har makten över konsten, samhället, livet och döden? Maurizio Cattelan är en av vår tids mest omtalade konstnärer. Han har ägnat en stor del av sitt konstnärskap åt att ifrågasätta samhällets och särskilt konstvärldens konventioner med satir och humor, provokation och allvar. I utställningen ”Den tredje handen” visas flera av Maurizio Cattelans mest ikoniska verk tillsammans med konst som han valt från Moderna Museets samling.

Maurizio Cattelan är född 1960 i Italien och bor sedan trettio år i New York. Skärskådandet av makt- och trossystem är ett genomgående tema i hans arbete men han överlåter helst tolkningen av sina konstverk till åskådaren:

En påve drabbas av ett meteoritnedslag, stadsduvor iakttar oss från ovan, ett krympt Sixtinska kapellet låter oss se alla storslagna detaljer i ögonhöjd, en diktator blir en ynklig gestalt som möjligen söker förlåtelse, en monumental fascistisk hälsning tillintetgörs av fingrar som fattas, en man och en hund tycks dela en gemensam dröm eller död …

Utställningens titel är också öppen för tolkning. Kanske är det Maurizio Cattelan själv som är den tredje handen och som kommer in mellan institutionen Moderna Museet och samlingen för att lyfta fram olika frågor i ett kritiskt ljus: Vilken konst ska ingå i en samling? Vilken konst ska visas? Vad eller vem avgör vad som är viktig konst?

Maurizio Cattelans möte med och val ur Moderna Museets samling omfattar sex utställningsrum där verk av svenska och internationella konstnärer visas tillsammans med hans egna.

Makt har ett utgångsdatum

Maurizio Cattelan tror på konstens makt men inte på auktoriteter:

Makt, vilken makt som helst, har ett utgångsdatum, precis som mjölk”, har han sagt i en tidigare intervju.

Den tredje handen omfattar sex utställningsrum där Maurizio Cattelans konst möter verk av svenska och internationella konstnärer ur Moderna Museet samling, bland andra Eva Aeppli, Eija-Liisa Ahtila, Cecilia Edefalk, Lena Svedberg, Rosemarie Trockel och en hel redaktion genom undergroundtidningen PUSS.

För varje rum i utställningen tar konsten ett nytt grepp om makten. Positioner vrids om och maktförhållanden förskjuts: Mellan konsten och religionen, konsten och politiken, konsten och krigsmakterna, konsten och makten som ett abstrakt och subtilt fenomen. Sist men inte minst låter Maurizio Cattelan visa på tillstånd och varelser som befinner sig både längst ned i och bortom samhällets och maktens näringskedja – och ger dem en stillsam och tidlös revansch.

Utställningens curator, överintendent Gitte Ørskou, säger:

“Detta är den andra utställningen där vi har bett en konstnär att ta sig an vår stora samling. Maurizio Cattelan konstnärskap har rötter i konceptkonsten och ställer frågor om och till vår verklighet. Som curator och grundare av konsttidskrifter har han alltid varit i ständig dialog med konsten. Hans kritiska och underfundiga blick på vår samling ger makten tillbaka till konsten.”

Maurizio Cattelan, Untitled, 2018 Foto: My Matson/Moderna Museet © Maurizio Cattelan 2024
Maurizio Cattelan, Untitled, 2018 (Detaljbild) Foto: My Matson/Moderna Museet © Maurizio Cattelan 2024
Maurizio Cattelan, Untitled, 2018 (Detaljbild) Foto: My Matson/Moderna Museet © Maurizio Cattelan 2024
Maurizio Cattelan, La Nona Ora, 1999 Foto: My Matson/Moderna Museet © Maurizio Cattelan 2024
Maurizio Cattelan, La Nona Ora, 1999 Foto: My Matson/Moderna Museet © Maurizio Cattelan 2024
Maurizio Cattelan, HIM (2001) © Maurizio Cattelan 2024,
Roy Lichtenstein, Finger Pointing. (1973) © Roy Lichtenstein. Photo: My Matson/Moderna Museet
Maurizio Cattelan, HIM (2001) © Maurizio Cattelan 2024,
Roy Lichtenstein, Finger Pointing. (1973) © Roy Lichtenstein. Photo: My Matson/Moderna Museet
Maurizio Cattelan, HIM (2001) © Maurizio Cattelan 2024,
Roy Lichtenstein, Finger Pointing. (1973) © Roy Lichtenstein. Photo: My Matson/Moderna Museet
Eija-Liisa Ahtila, Horizontal, 2011 Foto: My Matson/Moderna Museet © Eija-Liisa Ahtila Bildupphovsrätt 2024
Maurizio Cattelan, Kaputt, 2013 Foto: My Matson/Moderna Museet © Maurizio Cattelan 2024
Maurizio Cattelan, Ghosts, 2021 Foto: My Matson/Moderna Museet © Maurizio Cattelan 2024
Installationsvy "Den tredje handen"
Installationsvy med fullskalig kopia av Maurizio Cattelans monumentala skulptur L.O.V.E. Foto: My Matson/Moderna Museet © Maurizio Cattelan 2024
Maurizio Cattelan, L.O.V.E. Foto: My Matson/Moderna Museet © Maurizio Cattelan 2024 (Fullskalig kopia av Maurizio Cattelans monumentala skulptur L.O.V.E.)
Maurizio Cattelan, Ghosts, 2021 Foto: My Matson/Moderna Museet © Maurizio Cattelan 2024
Maurizio Cattelan, Breath, 2023 Foto: My Matson/Moderna Museet © Maurizio Cattelan 2024
Maurizio Cattelan, Breath, 2023 Foto: My Matson/Moderna Museet © Maurizio Cattelan 2024
Maurizio Cattelan, Breath, 2023 Foto: My Matson/Moderna Museet © Maurizio Cattelan 2024
PUSS nr 12
Pussredaktionen, PUSS nr 12, 1969 Foto: My Matson/Moderna Museet © Pussredaktionen/Bildupphovsrätt 2024
PUSS nr 13
Pussredaktionen, PUSS nr 13, 1969 Foto: My Matson/Moderna Museet © Pussredaktionen/Bildupphovsrätt 2024
Eva Aeppli, Groupe de 48, 1969-1970 Foto: My Matson/Moderna Museet © Eva Aeppli 2024
Lena Svedberg, Martin Luther King, Lyndon Johnson (del av triptyk), Robert Kennedy (del av triptyk), John F Kennedy (del av triptyk) Foto: My Matson/Moderna Museet © Lena Svedberg / Bildupphovsrätt 2024
Eva Aeppli, Groupe de 48, 1969-1970 Foto: My Matson/Moderna Museet © Eva Aeppli 2024
Väggtext "Den tredje handen", 2024 Foto: My Matson/Moderna Museet
Cecilia Edefalk, Elevator, 1988 Foto: Prallan Allsten/Moderna Museet.
© Cecilia Edefalk 2024
Niki de Saint Phalle, Tableau tir (Skjutbild), 1961 Foto: Tobias Fischer/Moderna Museet.
© Niki Charitable Art Foundation/Bildupphovsrätt 2024.
Rosemarie Trockel, Unplugged, 1994 Foto: Prallan Allsten/Moderna Museet.
© Rosemarie Trockel/Bildupphovsrätt 2024
Lena Svedberg, John F Kennedy, u.å./n.d. Del av triptyk. Foto: Prallan Allsten/Moderna Museet. © Lena Svedberg/Bildupphovsrätt 2024.
Pussredaktionen, PUSS nr 1, 1968 Tidningsomslag. Foto: Prallan Allsten/Moderna Museet.
© Pussredaktionen/Bildupphovsrätt 2024.
Pussredaktionen, PUSS nr 7, 1968 Tidningsomslag. Foto: Prallan Allsten/Moderna Museet.
© Pussredaktionen/Bildupphovsrätt 2024.
Pussredaktionen, PUSS nr 17, 1969 Tidningsomslag. Foto: Prallan Allsten/Moderna Museet.
© Pussredaktionen/Bildupphovsrätt 2024.
Cilla Ericson och Hanns Karlewski, Fader vår som är i himmelen, 1969 Ur sviten Herrens bön.
Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet.
© Cilla Ericson/Bildupphovsrätt 2024.
© Hanns Karlewski/Bildupphovsrätt 2024.
Cilla Ericson och Hanns Karlewski, Ske din vilja såsom i himmelen så ock på jorden, 1969 Ur sviten Herrens bön. Moderna Museets samling
Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet.
© Cilla Ericson/Bildupphovsrätt 2024.
© Hanns Karlewski/Bildupphovsrätt 2024.
Cilla Ericson och Hanns Karlewski, Och förlåt oss våra skulder, 1969 Ur sviten Herrens bön.
Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet.
© Cilla Ericson/Bildupphovsrätt 2024.
© Hanns Karlewski/Bildupphovsrätt 2024.
Cilla Ericson och Hanns Karlewski, I evighet amen, 1969 Ur sviten Herrens bön.
Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet.
© Cilla Ericson/Bildupphovsrätt 2024.
© Hanns Karlewski/Bildupphovsrätt 2024.
Maurizio Cattelan
Maurizio Cattelan, 2024 Foto: My Matson/Moderna Museet
Maurizio Cattelan
Maurizio Cattelan, 2024 Foto: My Matson/Moderna Museet
Maurizio Cattelan
Maurizio Cattelan, 2024 Foto: My Matson/Moderna Museet
Maurizio Cattelan
Maurizio Cattelan, 2024 Foto: My Matson/Moderna Museet
Maurizio Cattelan
Maurizio Cattelan, 2024 Foto: My Matson/Moderna Museet