samling med trämasker på pinnar.

Bernardo Oyarzún, Werken, 2017 Chilean pavilion 57th Venice Biennale, foto: Jörgen Fredriksson

21.11 2018

Medlemsresa till Venedigbiennalen 2019!

Moderna Museets Vänner ordnar återigen en medlemsresa till Venedigbiennalen, världens äldsta och mest prestigefyllda konstevenemang. År 2019 anordnas biennalen för 58:e gången sedan starten 1895. Utställningarna kommer att äga rum i Giardini och Arsenale samt på olika ställen runt om i staden.

Curator för årets upplaga av Venedigbiennalen är Ralph Rugoff som ställer mötet mellan besökaren, konstnären och konstverket i fokus. Förhoppningen är att utställningen ska kunna engagera besökaren så att konstverkets oväntade och nya egenskaper stimulerar synintryck, tankar och känslor. Ciceroner på resan blir två intendenter från Moderna Museet. Vilka det blir bestäms först senare. Resan är endast öppen för medlemmar i Moderna Museets Vänner.

Program och resplan

Dag 1

Direktflyg med Norwegian till Venedig från Stockholm 09.50. Ankomst i Venedig 12.30. Från Köpenhamn med Norwegian 11.35 och ankomst 13.35. Andra avreseorter kräver anslutning.
Transfer till hotellet med båttaxi. Incheckning på Hotel Splendid Venice.

För er som önskar ordnar vi en första aktivitet redan denna eftermiddag. Tidig kväll samlas vi sedan för välkomstdrink och snacks innan vi går till närbelägna Ristorante Corte Sconta för välkomstmiddag.

Dag 2 Venedig

Samling i lobbyn 9.30 på morgonen. Vi delar upp oss i två grupper. Transfer till Giardini.
10.00 – 12.30 Våra ciceroner visar upp delar av utställningarna. Lunch på egen hand och egen tid att se mer av utställningarna.
På eftermiddagen kl. 15-17 byter grupperna ciceroner och ser resten av utställningarna på Giardini. För dem som önskar vara kvar och se mer går det utmärkt. Giardini håller öppet till 20.00 denna kväll.

Dag 3

Samling i lobbyn 9.30 på morgonen. Vi delar upp oss i två grupper. Transfer till Arsenale.
10.00 – 12.00 Våra ciceroner visar upp delar av utställningarna. Lunch på egen hand och egen tid att se mer av utställningarna.

På eftermiddagen 14.30-16.30 byter grupperna ciceroner och ser resten av utställningarna på Arsenale. På eftermiddagen besöker vi några av de internationella paviljongerna. Programmet är preliminärt och sätts i detalj närmre inpå resan.

På kvällen bjuds det på avskedsmiddag med dryck på restaurang.

Dag 4 Hemresa

Transfer med båttaxi till flygplatsen. Flyg till Stockholm med direktflyg från Venedig 10.20. Ankomst till Stockholm 12.50. Direktflyget till Köpenhamn avgår från Venedig 13.10 och ankommer 15.10.

* Samtliga tider är än så länge preliminära.

Boka resan

Datum: 31 augusti – 3 september 2019
För att följa med på resan måste du vara medlem i Moderna Museets Vänner

Boka resan och läs reseprogrammet på Världens resors webbplats eller kontakta Världens resor på telefon: 08-669 55 25, mail: info@varldensresor.se