Kvällsbild av Moderna Museet Malmös fasad

Foto: Linnea Svensson Arbab/Moderna Museet

Gallerinatten 2018

Se på konst fram till midnatt!

29.9 2018

Malmö

Under Gallerinatten öppnar utställningen The Same Different/Det lika olika som summerar trettio år av Rosemarie Trockels konstnärliga produktion och innehåller flertalet nya verk. Upptäck bredden i Trockels konstnärskap där idéer, material och vardagliga objekt transformeras och får en ny innebörd. Under kvällen blir det också musik och öppen verkstad.

I utställningen The Same Different/Det lika olika presenteras ett drygt fyrtiotal verk varav flera har producerats specifikt för utställningen i Malmö. Här kan du följa Rosemarie Trockels tidiga verk från 1980-talet och hennes feministiska undersökningar på 1990-talet, fram till hennes nyare arbeten där hon berör frågeställningar kring djuretik, konstnärliga processer och vad konst kan vara. Utställningen visar Trockels experimentlust och hennes rikt varierade uttryck, som innefattar bland annat rörlig bild, digitaltryck, teckningar, keramik och stora installationer.

Öppen verkstad ”Det ritade oritade” kl 18–22
I Verkstan skapar barn och vuxna tillsammans. Under Gallerinatten inspireras vi av den nyöppnade utställningen The Same Different/Det lika olika med Rosemarie Trockel. Vi arbetar tillsammans och skapar en stor teckning, som är textil, som är en installation. Vi tecknar med tråd som om den vore en penna, vi använder rummet som om det vore ett tomt pappersark. Vi som vill stickar med armarna. Det blir ritat men ändå oritat. Verkstaden leds av Karin Granstrand.

Invigning kl 18.30
Museichef och curator Iris Müller-Westermann presenterar utställningen The Same Different/Det lika olika

Musik från kl 20
”Gitarrmelodisk-trum-rundgångs-filmmusik” framförd av Play Better Later
(Clay Ketter, Jean Christophe Morrison, Peter Polfeldt med Mattias och Kristian Nihlén)

DJ Karolina ”Pistolina” Wojcik, som bland annat haft spelningar på Roskildefestivalen och Sveriges Radio P3/Din gata, medverkar. På hennes setlistor samsas ”hiphop via funky, jazziga beats till klubbiga remixar och snygghouse”.

Bröd och Vänner
Vårt café Bröd och Vänner är det självklara pausstället under kvällen, med fullständiga rättigheter, där man kan njuta av något sött, salt eller uppfriskande!

Rosemarie Trockel – The Same Different/Det lika olika