två kvinnor framför målning

Lotte Laserstein, Curatorerna Iris Müller-Westermann och Anna-Carola Krausse, 2023 Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet Bildupphovsrätt 2023

Curatorvisning av ”Lotte Laserstein – Ett delat liv”

24.8 2023

Malmö

Välkommen att delta när en av utställningens två curatorer, Iris Müller-Westermann visar utställningen ”Ett delat liv”, sommarens stora utställning med den tysk-svenska banbrytande konstnären Lotte Laserstein (1898–1993).

”Ett delat liv”, som presenteras i museets stora turbinhall, är den hittills största utställningen med Lasersteins konst i Norden.

– Under fem decennier producerade Laserstein en extremt omfattande, tematisk och stilistiskt mångsidig samling verk, som alltså endast delvis belysts i tidigare presentationer, konstaterar utställningens curatorer Iris Müller-Westermann och Anna-Carola Krausse. Och fortsätter:

– I vår utställning tillskrivs denna period av Lasersteins liv och arbete samma status som tiden i Berlin. Genom Lasersteins representativa beställningsporträtt, expressiva självporträtt, rörande skildringar av andra emigranter samt landskap och stadsbilder, är det möjligt att spåra exilens villkor. Lasersteins svenska produktion väcker frågor kring vad det innebär att ha förlorat sin egen kulturella och sociala miljö och behöva söka fotfäste i ett nytt samhälle. Mot bakgrund av vår samtids globala migrationsrörelser blir Lasersteins verk, som skapades i svensk exil, ett viktigt bidrag till dialog kring dessa frågor.

Curatorer: Iris Müller-Westermann, f.d. museichef för Moderna Museet Malmö och nuvarande senior intendent på Moderna Museet i Stockholm och Anna-Carola Krausse, konsthistoriker och Lasersteinexpert, Berlin.