målning med flicka och puderdosa

Lotte Laserstein, Rysk flicka med puderdosa, 1928 Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet ©Lotte Laserstein
Bildupphovsrätt 2023

Curatorvisning av ”Lotte Laserstein – Ett delat liv”

Guidad visning

6.5 2023

Malmö

Välkommen till curatorvisning av ”Lotte Laserstein – Ett delat liv”. Anna-Carola Krausse är konsthistoriker och Lasersteinexpert, baserad i Berlin. Hon är tillsammans med Iris Müller-Westermann, f.d. museichef för Moderna Museet Malmö och nuvarande senior intendent på Moderna Museet Stockholm curator för utställningen som öppnar idag.

Den tysk-svenska konstnären Lotte Laserstein (1898–1993) är en av konstvärldens mest spännande återupptäckter. Vi presenterar den hittills största utställningen med hennes konst i Sverige och Norden. Här med lika stort fokus på de mångsidiga verk som Laserstein skapar i exil i Sverige som hennes tidigare produktion från Tyskland.