Kvinna i utställningsrum som tittar på konst

Installationsvy, Mannen med det blå ansiktet, 2021 Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet

Curatorvisning – Mannen med det blå ansiktet

Guidad visning

27.1 2022

Malmö

INSTÄLLD! Välkommen att delta när utställningens curator Joa Ljungberg guidar i en visning av utställningen ”Mannen med det blå ansiktet”.

I utställningen ”Mannen med det blå ansiktet” kan du se ett sjuttiotal verk från tiden mellan 1900 och 1939. Samtliga konstnärer i utställningen deltog i ett nyfiket utforskande av färgens möjligheter att uttrycka såväl karaktärsdrag och känslotillstånd, som andliga och musikaliska kvaliteter. Det verklighetstrogna, avbildande måleriet upplevdes inte längre som tillräckligt intressant. Istället lockade själslivet och möjligheten att kunna förmedla en mer personlig upplevelse.