Boll och fotbollsskor från 1930-talet © Malmö FF

Fotboll är mer än bara fotboll

30.9 2016 – 16.10 2016

Malmö

Malmö FF:s samhällsengagemang går långt tillbaka i tiden. Eric Persson, föreningens forne legendariske ordförande, hjälpte judiska flyktingar under andra världskriget att komma till Malmö från Köpenhamn. Ännu idag har MFF ett stort engagemang för barn och ungdomar och tar ställning mot rasism. ”Fotboll är mer än bara fotboll”, lyder parollen. Nu visas en utställning om MFF från 1910 till idag.

Ett långskott gick i mål när Moderna Museet Malmö för några år sedan kontaktade Malmö FF för ett utbyte av erfarenheter mellan våra konstpedagoger och deras ungdomsledare. De lyckas förträffligt med att både möta och fånga upp barn och unga från olika samhällsklasser och kulturer. Kunde vi lära oss något av dem på museet?

Ungdomsledarna kommenterade vikten av en tydlig värdegrund som utgångspunkt. När vi började undersöka varandras värdegrunder fann vi vissa likheter – MFF är mer än bara fotboll, liksom Moderna Museet Malmö är mer än bara konst.

I samband med ungdomsturneringen ”Ge rasismen rött kort” År 2012 gjorde lagen också egna bilder på temat, något som museet hjälpte till med att presentera på fotbollsstadion i samband med turneringen, och sedan även under en vecka på museet i Malmö.

Efterhand växte ett ömsesidigt intresse för ett fortsatt samarbete fram. Malmö FF har en lång tradition av samhällsengagemang. Mindre känt är att föreningens forne ordförande, Eric Persson, hjälpte judiska flyktingar under andra världskriget att komma till Malmö från Köpenhamn, något som han efter kriget fick en utmärkelse för av den danske kungen.

Engagemanget lever fortfarande kvar. ”MFF i samhället” är en egen sektion som driver skolor och värnar om ett jämlikt och öppet samhälle. Jag påminns om mina samtal med fotbollslegendaren Nils Liedholm. 1999 organiserade jag en utställning i Venedig, och jag ville att Nils skulle inviga. I sista stund blev hans medverkan inställd, men han hann berätta att när han kom som proffs till AC Milan på 1950-talet fick han lära sig en rad saker utanför själva fotbollen. De skulle göra honom till en ”civiliserad medborgare” i det italienska samhället! Sedermera resulterade det i en egen vinproduktion och en ansenlig konstsamling.

På Moderna Museet Malmö visas glimtar ur föreningens långa historia. Det är överraskande att se pokalernas och prisernas höga konstnärliga kvalitet, liksom hur konstnärer har hyllat klubben genom en rad målningar. I synnerhet i Malmö är föreningens satsning mot rasism extra viktig. ”Fotboll är mer än bara fotboll”, lyder parollen för klubbens samhällsengagemang. Jag påstår att konst är mer än bara konst. Den är något vi kan lära oss av, förskräckas eller förtjusas – den berör även utanför ett museums väggar.

John Peter Nilsson

Artikel om utställningen i Sydsvenskan 6 september 2016