Närbild på leende ansikte.

Konstkupan Moderna Museet., 2019 Foto: Lamia Karic

Fråga mig istället

Bokpresentation och performance

13.6 2019 – 13.6 2019

Malmö

Hur ställer vi frågor till varandra? Vilka frågor är du trött på att få höra? Vad skulle du vilja bli frågad istället? Dessa frågor har ställts till 20 både kända och helt okända personer i boken Fråga mig istället. Soraya Post, Albert Wiking, Omid Mahmoudi, Vlora Makolli och Alexander Abdallah är några av dem som medverkar.

Tillsammans med Konstkupan bjuder Moderna Museet Malmö in dig till en eftermiddag om boken Fråga mig istället. Ta chansen att träffa både de som initierat bokprojektet och några av de som medverkar i den. Ta del av tankar och idéer om hur vi frågar varandra frågor och hur vi på olika sätt kan skapa andra tankegångar kring hur vi ställer frågor.

Konstnären Fatima Moallim har skapat alla illustrationer i boken och kommer att ha ett performance under kvällen, där Moallim ritar direkt på väggen. Hon arbetar just nu med projektet ”Flyktinglandet” som bygger på hennes föräldrars generations berättelser om flykten från Mogadishu på 1990-talet.

Fråga mig istället är både en bok och en utställning. Utställningen kommer att visas på Malmö stadsbibliotek under perioden 1-19 juni.