Guidade meditationer i Hilma af Klint Foto: Moderna Museet

Guidade meditationer i Hilma af Klint

30.9 2020 – 16.10 2020

Malmö

Det är något alldeles speciellt att betrakta serien ”De tio största”, som Hilma af Klint skapade 1907 och som utforskar människans livscykel från barnaålder till ålderdom. Nu ger vi chansen att uppleva ett av verken från denna säregna serie på ett annorlunda sätt – genom guidade meditationer. Vid några tillfällen i höst ges möjlighet att delta i en stilla meditation utanför museets öppettider, mitt bland De tio största.

För Hilma af Klint var meditation en självklar del av hennes andlighet. Som många av sina samtida kring sekelskiftet 1900 eftersträvade Hilma af Klint att vidga sitt medvetande och få ett bredare perspektiv på det vi uppfattar som verklighet. I samband med vår pågående utställning ”Hilma af Klint – konstnär, forskare, medium” bjuder vi in till guidade meditationer framför ett utvalt verk från serien ”De tio största” i Turbinhallen

Som många av de andra serierna i ”Målningarna till templet” framstår ”De tio största” på något sätt som obundna av tid och plats. På tio dukar interagerar virvlande former i mjuka pastellfärger rytmiskt med skrivna ord som bildar ett slags visuella dikter. Kronblad, äggledare, blommor och spiraler pulserar som gnistor av skapelse. Hilma af Klint hänförde den här serien till utforskandet av människans livscykel, från barnaålder och ynglingaålder till mannaålder och ålderdom.

Den 30 september och 16 oktober arrangerar vi meditation framför ett verk ur serien De tio största. Meditationen ger betraktaren en möjlighet att släppa sin stress och komma in i ett mer gynnsamt fokus på det utvalda verket. Meditationen är bjuder in till en resa utanför tid och rum.

Meditationerna leds av Lars Hain, som sedan 25 år arbetar med energirelaterade metoder för hållbar prestation och hälsa. Han insåg tidigt meditationens stora betydelse för expansion av medvetandet och därmed en ökad förståelse för människans inneboende kraft och intelligens. Lars Hains personliga resa inåt har gett honom insikter och ökad förståelse av företeelser i det yttre.