Fasad  Moderna Museet Malmö

Moderna Museet Malmö, 2020 Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet

9.3 2021

Tänk på detta inför ditt besök

Nu kan du återigen uppleva konsten på plats! Moderna Museet Malmö öppnar åter den 16 mars. Utställningen ”Hilma af Klint – Konstnär, forskare, medium” är förlängd och kommer att kunna ses till den 11 april. Vi gör ett flertal förändringar för att du ska känna dig trygg under ditt besök.

Öppningen sker i enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Biljetter måste förköpas och antalet besökare på museet begränsas kraftigt. Köpta biljetter kan avbokas fram till 2 timmar före den entrétid som anges på biljetten. Besök oss enbart om du är fullt frisk.

Vad kan du som besökare göra?

Stanna hemma om du är sjuk

Om du känner dig frisk är du varmt välkommen att besöka museet. Om du känner dig det minsta sjuk ber vi dig att stanna hemma till dess att du är helt frisk.

Håll avstånd

Visa hänsyn till dina medbesökare och vår personal genom att hålla avstånd till varandra och följ anvisade markeringar och skyltar. Det finns golvmarkeringar för att det ska bli lättare att hålla avstånd. Alla uppmanas att hålla 1,5 meters avstånd till varandra. Vid ditt besök får du en karta som visar i vilken riktning du ska röra dig i utställningen.

Vänta utomhus

Viss väntan utomhus kan förekomma för att kunna hålla distans mellan besökare i entrén. Vi hoppas på din förståelse.

Tvätta händerna ofta

Tänk på god handhygien och tvätta händerna ofta. Det finns handsprit på flera platser i museet.

Vad gör vi på museet för att minska smittspridningen?

Inte för många i museet samtidigt

Baserat på Folkhälsomyndighetens rekommendationer ser vi till att vi inte släpper in för många besökare i museet samtidigt. Ett sätt för oss att säkerställa detta är att vi infört biljettbokning. Förköpsbiljett krävs för entré till utställningen, även för barn och andra grupper som går in gratis. Utan förköpsbiljett är det inte möjligt att se utställningen.

Inga kontanter

Vi tar inte emot kontanter på museet. Det går bra att betala med kort vid köp i butiken.

Ökad städfrekvens

Vi har ökat städfrekvensen för att säkerställa att du har en ren miljö att vistas i under ditt besök. Vi rengör områden som är extra utsatta och ofta i kontakt med händer (dörrhandtag, kranar, tvålhållare, betalstationer) mer frekvent. Utöver det har vi ställt ut handsprit.

Digitala guidade visningar

Vi erbjuder korta filmade visningar i vår serie ”2 minuter om Hilma af Klint”. Se filmerna: 2 minuter om Hilma af Klint.

Inga visningar eller program i museet

Alla aktiviteter i museet är inställda. Det gäller även guidade visningar och familjeprogram. Vi erbjuder inga bokade visningar.

Cafét är stängt

För att minska risken för trängsel är vårt café Bröd och vänner är stängt tillsvidare.

Publicerad 9 mars 2021 · Uppdaterad 11 mars 2021