Målning av Hilma af Klint

Hilma af Klint, Violblommor med riktlinjer, Serie I, 1919 © Stiftelsen Hilma af Klints Verk Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet

Måla med blommor och låt färgerna flyta!

Sommarverkstad på Moderna Museets innergård

25.6 2020 – 28.6 2020

Malmö

Under fyra dagar i sommar flyttar vår Verkstad utomhus! Vi fyller vår gård med blommor och växter som vi kommer att måla av och måla med. Med vattenfärg målar vi hur växterna ser ut och känns. Tillsammans skapar vi en stor gemensam utomhusmålning med riktiga blommor och växter. Vi tittar, känner och målar!

Konstnären Hilma af Klint var mycket intresserad av naturen. I hennes måleri hittar vi ofta motiv och symboler som vi alla känner igen från naturen – t ex blommor och blad. Under Sommarverkstan plockar vi ut blommorna ur Hilmas målningar och tittar på dem i verkligheten. Hur ser de egentligen ut? Och hur känns de? Härliga? Fina? Eller lite skrämmande?

Välkomna!