Lisa Ullén, Nina de Heney & Okkyung Lee

Improvisationsmusik med Lisa Ullén, Nina de Heney och Okkyung Lee

Obs! Konserten ges på Inter Arts Center, Bergsgatan 28 i Malmö!

Kvällen bjuder på den explosiva trion Lisa Ullén, Nina de Heney och Okkyung Lee. Framförandet blir akustiskt, men med elektricitet i alla fibrer, explosiv improvisation, brinnande och intensivt som glödande kol.

Cellisten Okkyung Lee (KOR), bosatt sedan 2000 i New York, är en de mest intressanta och originella musiker på den internationella experimentella musikscenen just nu. Hon har uppträtt med många av de stora namnen: Derek Bailey, Thurston Moore, Jim O Rourke, John Zorn och många fler. Lee är en virtuos musiker, kompositör och noise/ljudkonstnär, en kreativ, eterisk tungviktare med gränslös horisont. Lisa Ullén och Nina de Heney (SE/CH) är en starkt utmejslad duo som har profilerat sig med en säregen klang och ett mångfacetterat musikaliskt spektrum. Trions skiva Look Right tilldelades í år priset Nutida sound av tidningen Nutida Musik med motiveringen:

I sitt säregna, karvade klangrum möter Lisa Ulléns pianosträngar och Nina de Heneys bassträngar en ny musikalisk figur. Tillsammans med cellisten Okkyung Lee har de under inflytandet av realtidens berusning skapat ett litet mästerverk av trä och intrasslad kordofoni.

Inter Arts Center, Bergsgatan 28 i Malmö. 4 december kl. 18. Konserten ges i samarbete med FRIM SYD.

Mer om programmet