Bild i grönt och svart

Wolfgang Tillmans, Frisimmare 180, 2011 Foto: Prallan Allsten/Moderna Museet Bildupphovsrätt 2022

Påsklov: Att upptäcka det som inte går att fånga

Lovverkstad

12.4 2022 – 14.4 2022

Malmö

Välkomna på påsklovsverkstad! Kom och arbeta kreativt med oss i Verkstan och skapa dina egna ”flytande ljusbilder”!

Går det att få fatt i en rörelse, går det att fånga luften eller ljuset? I Verkstan experimenterar vi med färger som flyter runt i vatten och vi gör marmoreringstryck på papper i olika storlekar och färger. Testa att skapa mönster med olika verktyg – en kam, en pensel eller varför inte genom att blåsa på den flytande färgen?

När du fått fram ett uttryck eller mönster du gillar, gäller det att försöka ”fånga bilden” i rätt ögonblick! Men kan vi verkligen kontrollera resultatet helt och hållet när vi hanterar något så flyktigt som färger i vatten? Färger som skumpar runt, flyter i väg och rör på sig? Kanske kan vi hitta inspiration i det den tyska konstnären Wolfgang Tillmans säger om sitt skapande;

Det som förbinder allt mitt arbete är att hitta den rätta balansen mellan avsikt och slump, att göra så mycket jag kan.

I verket Frisimmare 180 (Freischwimmer 180) fångar Wolfgang Tillmans ljuset genom att belysa ett ljuskänsligt papper i ett mörkt rum. Plötsligt har ljuset, något som egentligen inte går att ta på, förvandlats till något fysiskt. En bild som påminner om färgad rök eller flytande ljus.

Konstnären balanserar mellan hur han önskar att resultatet ska bli och att låta slumpen vara ledande i processen. Med inspiration av Tillmans verk och tankar skapar vi ”flytande ljusbilder” och associerar kring vad vi ser i de unika bilderna som uppstår! Verket Frisimmare 180 ingår i utställningen Betingad rörelse – verk ur Moderna museets samling.

Vuxna och barn går utanför Moderna Museet Malmö
Påsklovsverkstad 2022 Foto: Miriam Preis/Moderna Museet
Fyra personer skapar tillsammans i workshop
Familjeverkstad,Moderna Museet Malmö, 2022 Foto: Miriam Preis/Moderna Museet