Tina M. Campt samtalar med Salad Hilowle
Konst och forskning möts
29.9 2022
Malmö
Datum: 29 september
Tid: kl 17
Plats: Malmö konstmuseum, Malmöhusvägen 6
Biljetter: Ingen förbokning krävs. Fri entré
Språk: Engelska
Personligt och nyfiket – med nuet i fokus – beskriver Campt en svarthet som inte står i relation till vitheten. Campts bild rymmer en komplexitet av nyanser av både glädje och sorg.
I sin senaste bok A Black Gaze, Artists Changing How We See (2021) teoretiserar och diskuterar Tina M. Campt svarthet genom internationellt uppmärksammade samtidskonstnärer som Arthur Jafa, Deana Lawson och Simone Leigh. Campt lyfter konstnärer som skapar bilder som flödar, som återupplivar och omvärderar det historiska och samtida arkivet över svartas liv på radikala sätt. Hon är en av de grundläggande forskarna inom Black European Studies och har i sitt tidigare arbete undersökt genus, ras och diasporisk bildning i svarta samhällen i Europa, med fokus på den roll som det folkliga fotografiet spelar i historiska tolkningsprocesser.
Salad Hilowle utforskar i sitt konstnärskap svarthet i en svensk kontext. I samtalet med Campt söker Hilowle svar på frågor om svarthet som Campt bland annat beskriver i boken A Black Gaze. Gäller Campts formuleringar kring svarthet enbart den afro-amerikanska diasporan? Eller går formuleringarna att överföra till liknande samtal i Sverige och Europa? Frågeställningarna och utforskandet blir ramen för samtalet.
Om Tina M. Campt
Tina M. Campt (f. 1964) är en svart feministisk teoretiker inom visuell kultur och samtidskonst. Hon är professor i humaniora och modern kultur och media vid Brown University. Förutom boken A Black Gaze, Artists Changing How We See, är hon även författare till Other Germans: Black Germans and the Politics of Race, Gender and Memory in the Third Reich (2004), Image Matters: Archive, Photography, and The African Diaspora in Europe, (2012) samt Listening to Image (2017).
Om Salad Hilowle
Salad Hilowle (f. 1986) är konstnär och filmare. Hans praktik kretsar ofta kring frågor om svarthet, arkiv, bilder, plats och alternativa historieskrivningar. Hilowle är aktuell i en grupputställning på Malmö konsthall och med soloutställningen Homecoming på Gävle konstcentrum.
Hilowle var Bernadottestipendiat 2020 och hans filmografi omfattar Sylwan (2022), Boll (2021), Vanus Labor (2021), Passion of Remembrance (2020), Dumar (2020), Waryaa (2018) och Brev till Sverige (2017). Bland hans separatutställningar kan nämnas Publikt på Kulturhuset i Stockholm, Vanus Labor i Stockholm samt Home is where the heart is: part II på Österängens konsthall. Salad Hilowle bor och arbetar i Stockholm.