installation med målningar och trä

Anders Sunna, Installationsvy, Illegal Spirits of Sápmi, Kapitel 5, 2023 Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet ©Anders Sunna Bildupphovsrätt 2023

Vernissage: Anders Sunna – Illegal Spirits of Sápmi

Delta i öppningen!

27.10 2023

Malmö

Välkomna på vernissage av utställningen ”Anders Sunna – Illegal Spirits of Sápmi”! För första gången sedan den uppmärksammade premiärvisningen på Venedigbiennalen 2022 presenteras verket, nu på Moderna Museet Malmö.

Verket mäter ca 20 meter i längd och historien berättas i sex kapitel från 1970-talet och fram till idag, med en målning per decennium. Anders Sunna gestaltar sin familjs halvsekellånga konflikt med den svenska staten. Stridigheterna som format livet för tre generationer inom familjen Sunna har ursprung i 1971 års rennäringslag och hur den kom att tolkas. Verket ingår i Moderna Museets samling.

Malmö Konstmuseum har samma kväll vernissage för utställningen ”Happily Ever After” kl 18 – 20. Passa på att även besöka våra kollegor under kvällen!