installation med målningar och trä

Anders Sunna, Installationsvy, Illegal Spirits of Sápmi, 2023 Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet ©Anders Sunna Bildupphovsrätt 2023

Anders Sunna

Illegal Spirits of Sápmi

28.10 2023 – 28.1 2024

Malmö

Samlingen

För första gången sedan den uppmärksammade premiärvisningen på Venedigbiennalen 2022 presenteras ”Illegal Spirits of Sápmi”, nu på Moderna Museet Malmö.

”Illegal Spirits of Sápmi” gestaltar Anders Sunnas familjs halvsekellånga konflikt med svenska myndigheter. Verket mäter ca 20 meter i längd och historien berättas i sex kapitel från 1970-talet och fram till idag, med en målning per decennium. Målningarna är infogade i en träkonstruktion som även rymmer ett arkiv över alla de rättstvister som familjen varit involverad i. Besökare är välkomna att botanisera bland de många pärmarna, innehållandes tusentals dokument.

– ”Illegal Spirits of Sápmi” gestaltar en samisk familjs kamp för sin rätt att bedriva renskötsel, konstaterar utställningens curator Joa Ljungberg. Det är en historia om utdragna konflikter med stora personliga förluster. Bakom denna familjetragedi döljer sig dessutom en större berättelse om förtryck med koloniala förtecken. För Anders Sunna har konsten erbjudit en möjlighet till upprättelse och ett sätt att föra sin familjs talan.

Stridigheterna som format livet för tre generationer inom familjen Sunna har ursprung i 1971 års rennäringslag och hur den kom att tolkas. Den huvudsakliga motparten har varit Länsstyrelsen i Norrbotten men i ett senare skede även Sametinget. Konstnären berättar hur konflikterna resulterat i att familjens renar tvångsförflyttats, ett 30 km långt stängsel har byggts för att hindra deras renar från att ta sig till sina naturliga betesmarker, samebyar har ställts mot varandra och familjen har förlorat rätten att bedriva renskötsel.

”Jag kommer ihåg hur orolig mamma var när pappa och hans bröder var i renskogen, hon gick där hemma och blev alltmer stressad ju längre det dröjde… undrade om de skulle komma hem eller om de skulle hittas skjutna. Så pass illa var det under den värsta perioden” (ur konstnärens text om målningen ”Area Infected”).

”Illegal Spirits of Sápmi” visades första gången under Venedigbiennalen 2022. Nordiska paviljongen hade då förvandlats till den samiska paviljongen, med Pauliina Feodoroff, Máret Ánne Sara och Anders Sunna som medverkande konstnärer. Projektet, som genomfördes på uppdrag av OCA – Office for Contemporary Art Norway, lyfte på ett nyskapande och kraftfullt sätt fram det samiska urfolkets kultur och dess landområde Sápmi, vars gränser genomkorsar Norge, Sverige och Finland, samt även omfattar en del av Ryssland. Sedan 2022 ingår ”Illegal Spirits of Sápmi” i Moderna Museet samling.

.

konstverk med målningar, trä, sand, aska
Anders Sunna, Installationsvy, Illegal Spirits of Sápmi, Kapitel 6, 2023 Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet ©Anders Sunna Bildupphovsrätt 2023
installation med målningar och trä
Jag kommer ihåg hur orolig mamma var när pappa och hans bröder var i renskogen, hon gick där hemma och blev alltmer stressad ju längre det dröjde… undrade om de skulle komma hem eller om de skulle hittas skjutna. Så pass illa var det under den värsta perioden. (ur konstnärens text om målningen "Area Infected")

Konstverket ”Illegal Spirits of Sápmi” visades första gången under Venedigbiennalen 2022. Nordiska paviljongen hade då förvandlats till den Samiska paviljongen, med Pauliina Feodoroff, Máret Ánne Sara och Anders Sunna som medverkande konstnärer. Projektet, som genomfördes på uppdrag av OCA – Office for Contemporary Art Norway, lyfte på ett nyskapande och kraftfullt sätt fram det samiska urfolkets kultur och dess landområde Sapmi, vars gränser genomkorsar de nordiska nationalstaterna Norge, Sverige och Finland, samt även omfattar en del av Ryssland. Sedan 2022 ingår ”Illegal Spirits of Sápmi” i Moderna Museet samling.

I samband med utställningen på Moderna Museet Malmö planeras för ett gediget skolprogram, samt för ett flertal föreläsningar och samtal med inbjudna gäster. I samband med Förbjuden kulturvecka – Malmö stad och utställningen på Moderna Museet Malmö arrangeras den 24 november ett halvdagsseminarium med föreläsningar och samtal.

Curator: Joa Ljungberg

installation med målningar och trä
Anders Sunna, Installationsvy, Illegal Spirits of Sápmi, Kapitel 5, 2023 Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet ©Anders Sunna Bildupphovsrätt 2023
installation med målningar och trä