två bilder i en med skulptur och performance

Vernissage Lars Englund, Adéle Essle Zeiss, 2023 Foto: Moderna Museet

Vernissage – Lars Englund och Adèle Essle Zeiss

Var med på invigningen!

17.2 2023

Malmö

Välkommen att delta i festlig invigning av utställningarna ”Lars Englund – Under arbete” och Adèle Essle Zeiss ”Statolit”! Lyssna på museichef Elisabeth Millqvists välkomsttal och introduktion till utställningen.

Lars Englunds konstnärskap spänner från 50-talet till idag. Han undersöker material och former och ger sig i kast med oändliga variationer, testar och utmanar. Utställningen visas på andra våningen och sprider sig även ut i museet. Vi möter tidigt måleri och ett rikt urval av skulptur.

På Lastkajen presenteras parallellt Adèle Essle Zeiss ”Statolit”, en installation­ och performance för tre dansare, som uppförs regelbundet under utställningsperioden. Dansarna balanserar på plankor och har som uppgift att sitta stilla men rörelse står i fokus i verket. I Essle Zeiss intresse för gränsen mellan rörelse och stillhet finns det kopplingar till Lars Englunds konstnärskap. I museet uppstår en dialog, både mellan konstverk och över generationer.