Konstverk av Rosemarie Trockel.

Rosemarie Trockel, Demanding Person but a sublime Poet, 2016 © Copyright Rosemarie Trockel. Courtesy Sprüth Magers Bildupphovsrätt 2018

För skolan

Skolprogram för Rosemarie Trockel – Det lika olika.

Skolprogram

Rosemarie Trockel – Det lika olika

Vårt skolprogram är framtaget för alla åldrar från förskola upp till vuxenutbildning. Vi anpassar oss alltid efter era eventuella önskemål och behov, och utgår från de teman som utställningen tar upp. Vi hjälper dig gärna med att skapa ett eget upplägg till just er om ni har egna tankar och idéer kring ert besök.

Skolprogrammet till Det lika olika har två huvudteman. Som pedagog kan du boka ett besök med visning följt av verkstad eller workshop på ett av våra teman. Du kan givetvis också boka enbart en skolvisning av utställningen, och då behöver du inte välja tema. Måste man vara “duktig” på att rita, måla eller skulptera för att kunna skapa? Inte i Verkstan på Moderna Museet Malmö! Vi arbetar alltid med att lägga fokus på den konstnärliga processen och på att uppmuntra eleverna till att våga experimentera med såväl tankar som med material. Läs gärna mer i vår konstpedagogiska vision!

1. Normativitet
Vad är normalt, vad är onormalt och vem bestämmer att det är så? Normativitetens villkor skiftar drastiskt beroende på sammanhang. Olika kulturer, tidsepoker, fysiska platser, genus och andra sociala kontexter kan påverka vad som anses vara normativt eller inte. Som människor delar vi gärna upp omvärlden i kategorier och sammanhang för att förstå och förenkla. I bland är det praktiskt, men när blir det fördomsfullt, generaliserande eller stereotypt? I utställningen Det lika olika finns flera konstverk som väcker frågor om normativitet, sammanhang och att kategorisera omvärlden. När en kvinnlig konstnär använder sig av spisplattor och textilarbete i konsten väcks tankar om genus, om vad som är konst och hur det traditionella kan utmanas. Rosemarie Trockels konstnärskap väcker många frågor om vad som händer med konsten när omständigheter förändras.

Normativitet: Cluster – Visning med workshop (åk 6-9, gymnasiet samt vuxenutbildning)
En fristående bild kan tolkas på ett visst sätt, men den kan plötsligt uppfattas annorlunda om den visas i tillsammans med andra bilder. Ordet “kluster” betyder “en samling av någonting”. Konstverket Cluster III är ett exempel på hur bilders betydelser kan förändras av sin kontext. Det består av många olika bilder som förts samman till en helt ny helhet. Hade vi tolkat varje bild annorlunda om den varit ensam? Vilka tolkningar gör vi av detta kluster av bilder? Ser vi ser paralleller framträda mellan bilderna– eller kanske raka motsatser?

I Verkstan fördjupar vi oss i de funderingar som dykt upp under visningen. Med inspiration av Cluster III får eleverna diskutera sammanhangets betydelse för hur vi tolkar omvärlden. De får illustrera och förmedla sina tankar genom att arbeta med kollage, skiss och text. Vi avslutar gemensamt med att titta på varandras arbeten och sammanfatta de tankar som kommit upp under klassens besök.

Normativitet: Rum, material och föremål – Visning med verkstad (förskola samt åk 1-5)
I utställningen Det lika olika finns sådant som vi känner igen, men samtidigt är det väldigt annorlunda. På golvet står några soffor, men tittar vi närmre ser vi att de inte är “vanliga” soffor. Vi kan inte sitta i dem, och de är gjorda av material som soffor inte brukar vara gjorda av: gips, inramade bilder, plast… Flera tavlor som ser ut som målningar visar sig vara gjorda av garn. Vi finner även något som ser ut som ovansidan av en spis. Men spisen är enorm, alldeles för stor för att få plats i ett vanligt kök, och den hänger på väggen. Många spisplattor är till synes slumpvist placerade på flera olika ställen. Den här spisen går inte att använda för att laga mat. Det är inte heller meningen, för “spisen” hänger ju på ett konstmuseum och den är ett konstverk. Vi känner alla igen en soffa eller spis, men konstnären har förändrat och omvandlat bilderna av föremålen och gjort dem till någonting helt annat. Vi upptäcker konsten som bryter mot vad vi är vana vid och i Verkstan skapar vi egna konstverk på samma tema.

2. ”Det friaste som finns är att inte veta vad en gör”
Vad betyder ordet frihet i relation till konstnärligt skapande? Hur är det att vara konstnär idag? Det finns målare, skulptörer, koncept- och videokonstnärer, men hur arbetar en konstnär som rör sig fritt mellan kategorierna? Rosemarie Trockel har sagt att “det friaste som finns är att inte veta vad en gör”. Vad betyder det? Hennes konst är svår att kategorisera eftersom material och uttryck ständigt förändrats. Ibland har ett “färdigt” konstverk återanvänts eller gjorts om till nya konstverk och sammanhang. Uttrycket förändras och nya tolkningar kan skapas. Flera av Trockels konstverk ser ut som målningar på långt håll. Men vad händer om vi går nära, stannar upp och tittar noga? “Målningen” är inte gjord av målarfärg utan av med massor av garntrådar. Kan det fortfarande kallas en målning? Är det viktigt att kategorisera? Precis som med livet i övrigt kanske vi måste ta oss tid att fundera över saker ibland – och det är precis vad Rosemarie Trockel bjuder in oss till att göra genom sin konst.

“Det friaste som finns”: Konsten och skapandet – Obs, enbart visning (alla åldrar)
Vad innebär det att skapa konstnärligt? Vad är det som driver någon till att skapa? Vad är viktigast: skapandeprocessen eller resultatet? Under denna visning tar vi oss an betraktandet som metod – dels bokstavligt talat genom att utforska konstverkens rumslighet, egenskaper och material, och dels i filosofisk mening genom att vi gemensamt pratar om de tolkningar och sammanhang vi kan upptäcka.

“Det friaste som finns”: Fula färger – Visning med verkstad (alla åldrar)
Ett konstverk kan ha många roller. Det kan vara ett uttryck för konstnärens tankar, men det kan också väcka känslor eller tankar i betraktaren och få oss att fundera. Det kan vara dekorativt och vackert att titta på, men alla människor har olika uppfattningar om vad som är dekorativt och vad som inte är det. Rosemarie Trockels konstnärliga arbete är ofta experimentellt och utforskande. Till en av sina skulpturer valde hon medvetet de fulaste färgerna hon kunde komma på. Vad betyder egentligen orden “fint” eller “fult” i konsten? Vad händer när vi provar att skapa med de fulaste färgkombinationerna som vi kan komma på? Det finns en frihet i att våga utforska det “fula” och att vara “här och nu”. Med den utgångspunkten experimenterar vi i Verkstan.

“Det friaste som finns”: Måla med textil – Visning med verkstad (alla åldrar)
Målning, skulptur eller något annat? Vad vi ser när vi går nära och studerar ett konstverk kan skilja sig mycket från att se det på avstånd. I Verkstan ”målar” vi med garn, trådar, tyg och andra textiler med inspiration av Rosemarie Trockels konst. Vi avslutar gemensamt med att titta på varandras arbeten och sammanfatta de tankar som kommit upp under klassens besök.

Mer om utställningen