Detalj av verk av Zvi Goldstein

Zvi Goldstein, Detalj av Reconstructed Memories (Lariam B), 2001–2005 Foto: Ron Amir

Om utställningen Zvi Goldstein – Vindar från Jeriko

Utställningen ”Vindar från Jeriko” visar Zvi Goldsteins unika konstnärskap för första gången i Sverige och inkluderar verk från de senaste tre decennierna. Goldstein har sedan länge i sin konst förflyttat fokus från den västerländska kulturens centrum ut till dess periferi, långt innan postkolonialismen och diskussionen om centrum och periferi blev ett centralt ämne i konstvärlden.

Goldstein föddes 1947 i Rumänien, men emigrerade med sin familj till Israel 1958. Han studerade konst först i Jerusalem och sedan i Milano där han tog sin examen 1972. Under åren som följde var han aktiv i stadens konstliv. Det var konceptkonstens tid. Goldstein kunde dock inte se en vidareutveckling därifrån och 1978 lämnade han Europa och bosatte sig i återigen Jerusalem.

Samma år utvecklade han sin Metodologi. Den kan ses som ett eget kosmos: en hermetisk, icke-linjär diagramliknande karta som inkluderar sex olika perspektiv. Alla verk som görs därefter inordnas under någon av dessa kategorier; ”Serial Constructions; Black Hole Contructions; Perfect Worlds, Possible Worlds; Anomalies; Botanology; E.T.N.O”.

Periferin blev hans nya center och från Jerusalem gjorde han, som en del av sin konstnärliga praktik, långa resor i Afrika, Asien och Mellanöstern där han mötte samhällen och kulturer till synes oberörda eller inte dominerade av en västerländsk syn på livet. Goldstein har skapat verk som förankras i både västerländska sammanhang och premoderna traditioner som han har lärt känna på sina resor.

Goldsteins verk är resultat av rekonstruerade minnen som vid första anblick liknar minimalistiska skulpturer men som inte öppnar sig med referenser i den västliga modernismen. Konstnärens hand är osynlig på deras släta och perfekta ytor, som om verken vore serietillverkade, men i själva verket är alla verk individuellt framställda. Konstnären använder sig av många varierade material såsom olika metaller, magneter, samtida industriella element, stearinljus, torkade djur, frökapslar, textiler med mera.

Genom sitt personliga sätt att utforska en större värld, placerar Goldstein samtidskonsten i ett vidare perspektiv och öppnar upp för en mer inkluderande och global syn på oss själva och på världen som omger oss. Verken erbjuder en ny estetik i den fortfarande dominerande västerländska samtidskonsten och förespråkar inkludering och korsbefruktning.

Utställningens titel refererar till de varma vindarna som uppstår i Sahara. Vindar som har lett Goldstein på sina resor och påverkat människor i årtusenden i Afrika och Medelhavsregionerna. Jeriko är en av världens äldsta bosättningar och ligger på Västbanken i Jordandalen, öster om Jerusalem. Platsen kunde ses från konstnärens ateljéfönster och representerade en för honom okänd värld.

Verk av Zvi Goldstein
Zvi Goldstein, Detalj av Reconstructed Memories, 1996 Foto: Elie Posner

E.T.N.O. – Reconstructed Memories (1996)

Goldstein reser alltid ensam och utan bagage. Med inspiration från äldre civilisationers muntliga traditioner rekonstruerar han sina erfarenheter direkt från minnet utan hjälp av anteckningsböcker eller fotografier.

”Reconstructed Memories” (1996) består av en tabell i verkets högra del, över konstnärens resor; landskap han korsat, kloster och heliga platsar samt avlägsna byar han besökt. I den vänstra delen syns en stiliserad karta där Jerusalem är centrum medan de tre bladformer som går ut därifrån representerar Europa, Asien och Afrika, som nu ligger i periferin. Verkets mitt utgörs av ett emblem som representerar Konya i Anatolien där Rumi, den berömde Sufi-poeten från 1200-talet, ligger begravd. Konstnären besökte platsen under en pilgrimsresa från Jerusalem. Rumis budskap om kärlek och medkänsla berör många människor idag. Årligen vallfärder miljontals människor till Rumis mausoleum.

Detalj av verk av Zvi Goldstein
Zvi Goldstein, Detalj av Reconstructed Memories Lariam B, 2001–2005 Foto: Ron Amir
Detalj av verk av Zvi Goldstein
Zvi Goldstein, Detalj av Reconstructed Memories (Lariam B), 2001–2005 Foto: Ron Amir

Perfect Worlds, Possible Worlds – Reconstructed Memories (Lariam B) (2001–2005)

Konstnären vill med sina skulpturala objekt upprätta en närvaro, samtidigt som de förmedlar ett intryck av att komma från ingenstans, utan en historia. I ”Reconstructed Memories (Lariam B)” (2001–2005) möter vi en modell av ett berg, där en torkad salamander ser ut att krypa upp på fjällväggen. Några titthål ger insyn i bergets inre där ett bältdjur syns. Varför finns djuret inuti berget? På högra sidan lyser en månskära framför en molnformation och i molnen finns en lins bakom vilken ett nedbrunnet stearinljus och tändstickor syns. Tabellen i verkets mittersta del listar, precis som i föregående verk, länder, folk och byggnader konstnären har besökt under sina resor. Den med avsikt sprängda glasytan som ska skydda verket är kanske ett tecken som uppenbarar trauma och ångest konstnären upplevde i möten med det främmande och det som förblev oförstått. Verkets titel anspelar på en medicin som var ett måste på resorna för att inte insjukna i malaria, men som även kunde leda till biverkningar som till exempel tillstånd av förvirring eller att kontakten med verkligheten kunde förloras. Enligt konstnären relaterar verket till en resa från Tchad till Kamerun som var utmanande på många sett.

Objekt monterade på vägg
Zvi Goldstein, Sirocco Day 4, 1996/97 Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet

E.T.N.O. – Winds from the Sahara: Sirocco – Day 4 (1996/1997)

Hur skildrar man heta vindar? Verkets bakgrund härrör från Goldsteins resor där han följde de varma vindarna som har sitt ursprung i Saharaöknen. De har olika namn som Sirocco, (på maltesiska: Saharas andetag) Harmattan och Ghibli. Dessa vindar känner inga landsgränser och har en stark påverkan på flera kontinenter som Europa och Asien. De tar med sig sand, temperaturen stiger och luftfuktigheten går drastiskt ned när vindarna sveper in. Verket består bland annat av olika slags skydd som människor i olika kulturer och länder använder för att hindra vindarnas framfart. Hålen i mönstren gör att luften kan cirkulera. Verkets över 1 000 delar har tillverkats i en verkstad i Jaffa och satts samman av konstnären själv i en mödosam process.

”Sirocco – Day 4” (1996–1997) är det enda hittills realiserade arbetet i ett flerdelat projekt med titeln ”Vindar från Sahara” som speglar Goldsteins intresse för relationen mellan klimat och kultur. Vindarna blev till metaforer för en fri rörelse över landsgränser som, inte minst i Mellanöstern och Afrika, har ritats av kolonialmakterna och är upphov till dagens krig och konflikter i områden.

Detalj av verk av Zvi Goldstein
Zvi Goldstein, Detalj av Contingency and Solidarity, 1992 Foto: Folke Döhne
Två liknande objekt mot svart bakgrund
Zvi Goldstein, Cultural Attraction 2, 1990 © Zvi Goldstein

Botanology – Contingency and Solidarity (1992)

”Contingency and Solidarity” (1992) innehåller inga fast förankrade delar. I stället används pappersklämmor och buntband, plastkulor hålls fast av magneter och de små magneterna i plattan är fästa med tejp på baksidorna.

Delarnas instabilitet blir en metafor för livet som kräver anpassning och stadig omorganisation. Vi tvingas att uppfinna oss själva om och om igen under livets gång. För att lyckas krävs det också solidaritet med våra medmänniskor. I verket ingår även små bilder av frökapslar, som en påminnelse om människans ursprung i naturen.

Black Hole Construction – Cultural Attraction (1990)

”Cultural Attraction” (1992) är tredelad. Den vänstra delens två konstruktioner relaterar till varandra och bildar ett attraktionens kraftfält. Det stora svarta mittfältet är som ett svart hål, där information har gått förlorad medan det högra fältet med en cirkulär arkitektonisk form i mitten som konstnären kallar en pagod (en buddistisk byggnad där heliga texter förvaras) som har inlagda magneter och skapar ett starkt magnetfält. Det är så stark att man måste hålla distans från verket om man har en pacemaker eller annan elektronik i kroppen.

Verk av Zvi Goldstein
Zvi Goldstein, Jüdische Chronologie, 1996. Foto: Dirk Pauwels

E.T.N.O. – Jüdische Chronologie (1996)

Att mäta tid och rum är återkommande teman i Goldsteins konst.

Olika kulturer och religioner mäter tid på olika sätt. Hur känns det att leva efter en annans kalender? I verket ”Jüdische Chronologie” (1996) visas en tabell som synkroniserar den judisk-hebreiska och den kristen-gregorianska kalendern. Den första utgår från månens och solens omloppsbana och den andra från solens. Två olika uppfattningar hur tid kan tolkas och helgdagar, arbets- och vilodagar bestäms. Under ett års tid levde Goldstein även efter den muslimska kalendern Hirji, som följer månen. Genom att veckosluten förflyttades och helgdagarna blev muslimska i stället för judiska upplevde han hur tiden fortskred på ett annat sätt.

Verk av Zvi Goldstein
Zvi Goldstein, Measurements, 1992. Foto: Dirk Pauwels

Perfect Worlds, Possible Worlds – Measurements (1992)

Måttbanden symboliserar det rationella, en överenskommen standard och ett försök att bestämma en sanning. ”Measurements” (1992) är utförd i obehandlad och oskyddad mässing som gör att måtten ändras med tiden när materialet vittrar sönder, i kontrast till en evig sanning de eftersträvar.

Att mäta kan göras på olika sätt och objektiva sanningar är en illusion.

Perfect Worlds, Possible Worlds – Future (1989/1995)

Verket ”Future” består av två nästan identiska delar. Där den koniska grå formen öppnar sig uppåt återfinns ordet ”Eschatology” medan det finns två ringar med inskriptionen ”Future” i den nedra delen av formen. Eskatologi är ett religiöst koncept om framtiden och om själens destination. Future (framtid) symboliserar här ett politiskt koncept i tid och rum, ett koncept i vår tredimensionella materiella värld. Eskatologin öppnar sig uppåt och ordet framtid nedåt. Oavsett vilken färg ordet Eschatology har, röd i den ena bilden och grå i den andra, så förstärker upprepningen behovet av sökandet inom både koncepten.

Perfect Worlds, Possible Worlds – From My Archive (1978–2021)

Verket består av 31 montrar och kopplar samman konstnärens både utförda och fortfarande inte genomförda verk. ”From My Archive” förmedlar en fascinerande insyn i konstnärens tanke och idévärld och de arbetsprocesser som har lett till verken. Goldstein betraktar själv verket som ”en sorts bekännelser”. ”From My Archive” premiärvisas i denna nya version på Moderna Museet Malmö.

Mer om utställningen