Pablo Picasso, Femme à l’oiseau/Kvinna med fågel, 7 april 1971 (I). Fundación Almine y Bernard Ruiz-Picasso.
© Succession Picasso/Bildupphovsrätt 2025.
Foto: Marc Domage © FABA.

Sena Picasso

Stockholm, 22.11 2025 – 5.4 2026

I utställningen ”Sena Picasso” möter publiken en samling motsägelsefulla och egensinniga verk som Pablo Picasso skapar i åttioårsåldern. Med rastlös intensitet och i högt tempo frammanar konstnären teman och motiv både ur sitt förflutna och den europeiska måleritraditionen. Dåtidens kritiker avfärdade målningarna som osammanhängande, men på 1980-talet inspireras en ny generation konstnärer av målningarnas vilda kraft och energi.

”Sena Picasso” är den första stora presentationen av Pablo Picasso (1881–1973) på Moderna Museet på över trettio år. Här möter besökaren det rastlösa utforskande av måleriet som upptog Picasso fram till sin död.

Utställningen omfattar ett femtiotal målningar och ett trettiotal verk på papper, inklusive några målningar och exempel på grafik ur Moderna Museet samling, samt keramik.

Ett av rummen fördjupar förståelsen för Picassos många arbeten kring Edouard Manets ”Le Déjeuner sur l’herbe”, som också finns som skulpturgrupp utanför museet.

Ovilja mot fulländning

Picassos sena produktion visar på den åldrade konstnärens ovilja mot fulländning och slutgiltighet, säger Jo Widoff som är curator för Moderna Museets upplaga av den turnerande utställningen.

”Picassos sista år kännetecknas av en trängande lust att fortsätta arbeta. Han arbetade med tilltagande brådska och blev alltmer expressiv och egensinnig. I många av målningarna får det polerade och definitiva stå tillbaka för det ohämmade och omedelbara.”

På tvärs mot samtiden

På 1960-talet hade Picasso överlevt de flesta av sina generationskamrater. Då lämnade han offentlighetens ljus för att tillbringa all sin tid i ateljén i Mougins.

Medan samtidskonsten vid denna tid drog mot minimalism, konceptualism och popkonst höll Picasso fast vid det föreställande måleriet. Samtidigt vände han sig till det teatrala och måleriet som fiktion.

Under det sista decenniet av sitt liv arbetade han i ett rasande tempo – målade på dagarna och tecknade på nätterna, ofta timmar i sträck. Tillkomstprocessen med omarbetningar och gradvisa förskjutningar, kom att bli lika betydelsefull som det färdiga verket.

Avfärdad av kritiker, hyllad av en ny generation

Samtida kritiker avfärdade Picassos sena verk som osammanhängande eller överdrivna. För många framstod också hans ihärdiga avbildande av den mänskliga formen som förlegad. Men på 1980-talet väckte målningarna intresse hos en ung generation konstnärer.

En viktig vändpunkt i det postuma mottagandet av Picassos sena produktion var utställningen ”A New Spirit in Painting” på Royal Academy i London 1981 där hans verk visades sida vid sida med samtida expressiva målare, så som Georg Baselitz, Jean-Michel Basquiat och Anselm Kiefer.

I mötet med den nya generationen presenterades Picasso inte som en avlägsen företrädare för modernismen utan som en föregångare till måleriets förnyade kraft och energi.

Picassos eftermäle

Alltsedan Picassos död 1973 har hans konstnärskap både hyllats med nästintill mytisk vördnad och skärskådats i kritiska texter.

Med åren har en mer nyanserad bild vuxit fram. När feministiska och postkoloniala perspektiv fick genomslag vid 1900-talets slut började forskare och konstnärer ifrågasätta både den kulturella approprieringen och kvinnosynen i hans konst.

Picasso framstår inte längre som en oantastlig mästare, utan som en konstnär genom vilken den moderna konstens komplexitet och motsättningar kan prövas.

Pablo Picasso, Utställningsvy, Sena Picasso.
© Succession Picasso/Bildupphovsrätt 2025.
Foto: My Matson/Moderna Museet
Pablo Picasso, Homme et femme nus/Man och kvinna nakna, 25 oktober 1965. Privat ägo.
© Succession Picasso/Bildupphovsrätt 2025.
Foto: My Matson/Moderna Museet
Pablo Picasso, Utställningsvy, Sena Picasso.
© Succession Picasso/Bildupphovsrätt 2025.
Foto: My Matson/Moderna Museet
Pablo Picasso, Utställningsvy, Sena Picasso.
© Succession Picasso/Bildupphovsrätt 2025.
Foto: My Matson/Moderna Museet
Pablo Picasso, Utställningsvy, Sena Picasso.
© Succession Picasso/Bildupphovsrätt 2025.
Foto: My Matson/Moderna Museet
Pablo Picasso, Utställningsvy, Sena Picasso. Från vänster till höger: Tête d'homme au chapeau/Manshuvud med hatt, Mougins, 10 december 1964. Fundación Almine y Bernard Ruiz-Picasso, Madrid.
Tête d'homme/Manshuvud, Mougins, 5 december 1964. Fundación Almine y Bernard Ruiz-Picasso, Madrid.
La Pisseuse/Den kissande kvinnan, 16 april 1965. Centre Pompidou.
© Succession Picasso/Bildupphovsrätt 2025.
Foto: My Matson/Moderna Museet
Pablo Picasso, Vieillard fantasmant: Courtisane avec des hommes en costume rembranesque/Gammelmansfantasi: kurtisan med män i rembrandtsk dräkt, 3 april 1968. Nasjonalmuseet, Oslo.
Vieil homme pensant à sa jeunesse: Garçon sur un cheval de cirque et femmes/Gammal man tänker på sin ungdom: pojke på cirkushäst och kvinnor, 1 april 1968. Nasjonalmuseet, Oslo.
© Succession Picasso/Bildupphovsrätt 2025.
Foto: My Matson/Moderna Museet
Pablo Picasso, La femme aux yeux noirs (Dora Maar)/Kvinnan med de svarta ögonen (Dora Maar), 1941.
Homme à la pipe/Man med pipa, 1968. Courtesy of Masterworks.
© Succession Picasso/Bildupphovsrätt 2025.
Foto: My Matson/Moderna Museet
Pablo Picasso, Utställningsvy, Sena Picasso.
© Succession Picasso/Bildupphovsrätt 2025.
Foto: My Matson/Moderna Museet
Pablo Picasso, Utställningsvy, Sena Picasso.
© Succession Picasso/Bildupphovsrätt 2025.
Foto: My Matson/Moderna Museet
Pablo Picasso, Nu couché/Liggande nakenmodell, Mougins, 9 oktober 1967. Fundación Almine y Bernard Ruiz-Picasso.
La source/Källan, 1921.
© Succession Picasso/Bildupphovsrätt 2025.
Foto: My Matson/Moderna Museet
Pablo Picasso, Déjeuner sur l'herbe/Frukost i det gröna, 1962. Moderna Museet.
© Succession Picasso/Bildupphovsrätt 2025.
Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet
Pablo Picasso, Femme à l’oiseau/Kvinna med fågel, 7 april 1971 (I). Fundación Almine y Bernard Ruiz-Picasso.
© Succession Picasso/Bildupphovsrätt 2025.
Foto: Marc Domage © FABA.
Pablo Picasso, Nu couché/Liggande nakenmodell, Mougins, 9 oktober 1967. Fundación Almine y Bernard Ruiz-Picasso.
© Succession Picasso/Bildupphovsrätt 2025.
Foto: Marc Domage © FABA
Pablo Picasso, Nu assis dans un fauteuil, les bras levés (I)/Nakenmodell i fåtölj, sittande med lyfta armar, Mougins, 8 juni 1963 (I). Fundación Almine y Bernard Ruiz-Picasso.
© Succession Picasso/Bildupphovsrätt 2025.
Foto: Hugard & Vanoverschelde © FABA
Pablo Picasso, Nu Assis/Sittande nakenmodell, 1960. George Condo, Private Collection.
© Succession Picasso/Bildupphovsrätt 2025.
Foto: George Condo, Private Collection
Pablo Picasso, Nu allongé/Utsträckt nakenmodell, Mougins, 7 september 1971. Private Collection.
© Succession Picasso/Bildupphovsrätt 2025.
Foto: Peter Schälchli, Zürich/Private Collection
Pablo Picasso, La Pisseuse/Den kissande kvinnan, 16 april 1965. Centre Pompidou.
© Succession Picasso/Bildupphovsrätt 2025.
Foto: © Centre Pompidou, MNAM-CCI, Dist. GrandPalaisRmn/image Centre Pompidou, MNAM-CCI
Pablo Picasso, La femme aux yeux noirs (Dora Maar)/Kvinnan med de svarta ögonen (Dora Maar), November 17, 1941. Moderna Museet.
© Succession Picasso/Bildupphovsrätt 2025.
Foto: Prallan Allsten/Moderna Museet
Pablo Picasso, Homme Assis/Sittande man, 1969. The Masterworks Foundation.
© Succession Picasso/Bildupphovsrätt 2025.
Foto: Dan Jackson/The Masterworks Foundation
Pablo Picasso, Homme à la pipe/Man med pipa, Mougins, 22 november 1970. Fundación Almine y Bernard Ruiz-Picasso.
© Succession Picasso/Bildupphovsrätt 2025.
Foto: Hugard & Vanoverschelde © FABA
Pablo Picasso, Grotesques et singe/Grotesker och apa, 1954. Moderna Museet.
© Succession Picasso/Bildupphovsrätt 2025
Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet
Pablo Picasso, Carreau décoré d’un visage/Kakelplatta med ansikte, Mougins, 15 juni 1963. Fundación Almine y Bernard Ruiz-Picasso.
© Succession Picasso/Bildupphovsrätt 2025.
Foto: Hugard & Vanoverschelde © FABA
Pablo Picasso, Buste de femme/Kvinnobyst, Mougins, 11 juli 1971 (I). Fundación Almine y Bernard Ruiz-Picasso.
© Succession Picasso/Bildupphovsrätt 2025.
Foto: Hugard & Vanoverschelde © FABA