Bruno Hibombo i rollen Past Lo Ting. Lap-See Lam, “The Altersea Opera”., 2024 Foto: Mai Nestor/Moderna Museet. Textilt verk © Kholod Hawash. © Lap-See Lam. Courtesy konstnären, Galerie Nordenhake och Moderna Museet.

The Altersea Opera

Nordiska paviljongen på konstbiennalen i Venedig

Venedig, 20.4 2024 – 24.11 2024

Konstnären Lap-See Lam låter förvandla Nordiska paviljongen i Venedig till ett drakskepp befolkat av mytologiska vattenvarelser som söker efter sina rötter. Med hjälp av ett magiskt segel – en väv av berättelser – försöker skeppets passagerare hitta till en plats i det förgångna.

Allkonstverket är ett initiativ av Moderna Museet, i samarbete med OCA (Office for Contemporary Art Norway) och Kiasma (Museet för nutidskonst) Finlands Nationalgalleri.

Om konstnärerna, biografier (PDF:er)

Lap-See Lam, short bio (på engelska)

Tze Yeung Ho, kort biografi

Kholod Hawash, kort biografi

Ivan Cheng i rollen Future Lo Ting. Lap-See Lam, “The Altersea Opera”., 2024 Foto: Mai Nestor/Moderna Museet. Textilt verk © Kholod Hawash. © Lap-See Lam. Courtesy konstnären, Galerie Nordenhake och Moderna Museet.
Lap-See Lam, “The Altersea Opera”., 2024 Stillbild från film: Lisabi Fridell/Egerstrand&Blund. Textilt verk © Kholod Hawash. © Lap-See Lam. Courtesy konstnären, Galerie Nordenhake och Moderna Museet.
Textilt verk (detalj), “The Altersea Opera”., 2024 Textilt verk © Kholod Hawash. Foto: My Matson/Moderna Museet
Lap-See Lam med drakhuvud av Lu Guangzheng för "The Altersea Opera". Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet.
Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet.
Lap-See Lam inne i The Floating Restaurant Sea Palace, inspelningsplats för “The Altersea Opera”. Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet.
Konstnären Lap-See Lam. Foto: Lisabi Fridell.
Konstnären Lap-See Lam i Elektronmusikstudion (Stockholm) där musiken till "The Altersea Opera" spelats in. Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet.
Tonsättaren Tze Yeung Ho i Elektronmusikstudion (Stockholm) under inspelningen av hans komposition för "The Altersea Opera". Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet.
Konstnären Kholod Hawash Foto: Finlands Nationalgalleri/Pirje Mykkänen.
Konstnären Kholod Hawash
Curator Asrin Haidari, Moderna Museet Foto: Ikram Abdulkadir
Från vänster: Lap-See Lam (Sverige), Kholod Hawash (Finland). Sittande: Tze Yeung Ho (Norge) Foto: My Matson/Moderna Museet
Från vänster: Tze Yeung Ho (Norge), Kholod Hawash (Finland), Lap-See Lam (Sverige). Foto: Robert Schittko