Bruno Hibombo i rollen Past Lo Ting. Lap-See Lam, “The Altersea Opera”., 2024 Foto: Mai Nestor/Moderna Museet. Textilt verk © Kholod Hawash. © Lap-See Lam. Courtesy konstnären, Galerie Nordenhake och Moderna Museet.

The Altersea Opera

Nordiska paviljongen på konstbiennalen i Venedig

Venedig, 20.4 2024 – 24.11 2024

Vidsträckt hav under en disig himmel. En vatten- och landlevande varelse ber till havsgudinnan Ma-Zhou när han av misstag tillkallar ett drakskepp som tar med honom på en resa bortom tid och rum.

VÄLKOMMEN OMBORD PÅ DEN NORDISKA PAVILJONGEN PÅ DEN 60:E INTERNATIONELLA KONSTBIENNALEN I VENEDIG

På den 60:e internationella konstbiennalen i Venedig bjuder den Nordiska paviljongen in oss att ge oss ut på en resa ombord på ett spöklikt drakskepp som upptar den ljusa och öppna arkitekturen i Sverre Fehns meditativa mästerverk i Venedigbiennalens Giardini.

Den 38 meter långa bambukonstruktionen, som sträcker sig utanför paviljongens gränser, omsluts av en enorm och utsmyckad för med drakhuvud och draksvans i aktern, och har färdats från sin förtöjning vid Stockholms skärgårds frusna vatten till den venetianska lagunen.

Den svenska konstnären Lap-See Lam har skapat idén och ramverket till ”The Altersea Opera” och har i samarbete med den norske kompositören Tze Yeung Ho och den finlandsbaserade irakiska textilkonstnären Kholod Hawash utformat verket till en poetisk utforskning av de existentiella innebörderna av förflyttning och tillhörighet som pendlar mellan det verkliga och det imaginära.

Besökare blir passagerare när de korsar tröskeln till farkostskelettet, som framförs av magiska segel gjorda av berättelser och fyllda med mytologiska vattenvarelser som försöker hitta tillbaka till platserna i deras förflutna. ”The Altersea Opera” är en audiovisuell installation med många lager, inspirerad av andan i Red Boat Opera Company – den turnerande operagruppen som gjorde kantonesisk opera populär på 1800-talet.

Lap-See Lams efterforskningar för skapandet av operans drakskepp förde henne till Hongkong, och hon har arbetat nära Ho Yeung Chan, mästare i bambubyggnadsställningar. I århundraden har bambubyggnadsställningar spelat en viktig roll i regionens kulturella och arkitektoniska historia och har använts för att bygga tillfälliga scener för kantonesisk opera, en hyllad konstform i provinsen Guangdong i södra Kina.

Drakskeppet är inspirerat av Floating Restaurant Sea Palace, ett tredäcksfartyg byggt i Shanghai och bogserat till Göteborg 1991. När verksamheten gick omkull fick skeppet ett liv efter detta som spökskepp på Gröna Lund, där Lam upptäckte det i ett förfallet skick innan det flyttades till sitt nuvarande hem i ett avsides båtvarv.

I installationens centrum hittar vi Lo Ting – till hälften fisk, hälften människa – som väcks till liv genom en film inspelad ombord på Sea Palace. Han är en gestalt i den hongkongska mytologin, omdanad över tidens gång genom Lams manus som återger berättelsen om hans längtan efter att återvända till ett tidigare hem, Fragant Harbour – bara för att finna att det har förvandlats till oigenkännlighet.

Den kusliga kompositionen av Tze Yeung Ho, som kombinerar utvidgade speltekniker med barockornamentik, framförs med en eklektisk mängd instrument. Verket blandar librettot skrivet av Lap-See Lam (med bidrag av Ivan Cheng som Future Lo Ting) med poesi, vaggvisor och poplåtar, som bygger på konstnärernas olika kulturella historia. Textila verk av Kholod Hawash bildar en skulptural installation i paviljongen. Hennes broderier frambesvärjer en distinkt värld av motiv, sydda stygn för stygn genom jodaleia och tatreez (arabiska för quiltning och broderi), med inslag från folksagor och arkeologiska landskap.

”The Altersea Opera” är kuraterad av Asrin Haidari, intendent för svensk och nordisk samtidskonst på Moderna Museet, Stockholm.

Sverige – genom Moderna Museet – ansvarar och är chef för den Nordiska paviljongen 2024, i samarbete med stiftelsen Office for Contemporary Art Norway (OCA) och Finlands Nationalgalleri Kiasma Museet för nutidskonst.

Moderna Museet bjöd in Lap-See Lam för att skapa ett ambitiöst allkonstverk. I samarbete med curatorn Asrin Haidari skickade Lam inbjudan till den norske kompositören Tze Yeung Ho och den finska textilkonstnären Kholod Hawash samt till en internationell grupp av samarbetspartners, allt från sångare, kostymdesigners och filmskapare till tolkar och en certifierad ingenjör i bambubyggnadsställningar.

Bruno Hibombo i rollen Past Lo Ting. Lap-See Lam, “The Altersea Opera”., 2024 Foto: Mai Nestor/Moderna Museet. Textilt verk © Kholod Hawash. © Lap-See Lam. Courtesy konstnären, Galerie Nordenhake och Moderna Museet.
Ivan Cheng i rollen Future Lo Ting. Lap-See Lam, “The Altersea Opera”., 2024 Foto: Mai Nestor/Moderna Museet. Textilt verk © Kholod Hawash. © Lap-See Lam. Courtesy konstnären, Galerie Nordenhake och Moderna Museet.
Lap-See Lam, “The Altersea Opera”., 2024 Stillbild från film: Lisabi Fridell/Egerstrand&Blund. Textilt verk © Kholod Hawash. © Lap-See Lam. Courtesy konstnären, Galerie Nordenhake och Moderna Museet.
Lap-See Lam, “The Altersea Opera”., 2024 Stillbild från film: Lisabi Fridell/Egerstrand&Blund. Textilt verk © Kholod Hawash. © Lap-See Lam. Courtesy konstnären, Galerie Nordenhake och Moderna Museet.
Lap-See Lam, “The Altersea Opera”., 2024 Stillbild från film: Lisabi Fridell/Egerstrand&Blund. Textilt verk © Kholod Hawash. © Lap-See Lam. Courtesy konstnären, Galerie Nordenhake och Moderna Museet.
Lap-See Lam, “The Altersea Opera”., 2024 Stillbild från film: Lisabi Fridell/Egerstrand&Blund. Textilt verk © Kholod Hawash. © Lap-See Lam. Courtesy konstnären, Galerie Nordenhake och Moderna Museet.
Textilt verk (detalj), “The Altersea Opera”., 2024 Textilt verk © Kholod Hawash. Foto: My Matson/Moderna Museet
Textilt verk (detalj), “The Altersea Opera”., 2024 Textilt verk © Kholod Hawash. Foto: My Matson/Moderna Museet
Lap-See Lam med drakhuvud av Lu Guangzheng för "The Altersea Opera". Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet.
Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet.
Lap-See Lam inne i The Floating Restaurant Sea Palace, inspelningsplats för “The Altersea Opera”. Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet.
Lap-See Lam inne i The Floating Restaurant Sea Palace, inspelningsplats för “The Altersea Opera”. Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet.
Konstnären Lap-See Lam. Foto: Lisabi Fridell.
Konstnären Lap-See Lam i Elektronmusikstudion (Stockholm) där musiken till "The Altersea Opera" spelats in. Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet.
Konstnären Lap-See Lam i Elektronmusikstudion (Stockholm) där musiken till "The Altersea Opera" spelats in. Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet.
Tonsättaren Tze Yeung Ho i Elektronmusikstudion (Stockholm) under inspelningen av hans komposition för "The Altersea Opera". Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet.
Tonsättaren Tze Yeung Ho i Elektronmusikstudion (Stockholm) under inspelningen av hans komposition för "The Altersea Opera". Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet.
Konstnären Kholod Hawash Foto: Finlands Nationalgalleri/Pirje Mykkänen.
Konstnären Kholod Hawash
Curator Asrin Haidari, Moderna Museet Foto: Ikram Abdulkadir
Curator Asrin Haidari, Moderna Museet Foto: Ikram Abdulkadir
Från vänster: Lap-See Lam (Sverige), Kholod Hawash (Finland). Sittande: Tze Yeung Ho (Norge) Foto: My Matson/Moderna Museet
Från vänster: Tze Yeung Ho (Norge), Kholod Hawash (Finland), Lap-See Lam (Sverige). Foto: Robert Schittko
Från vänster: Lap-See Lam (Sverige), curator Asrin Haidari (Sverige), Kholod Hawash (Finland), Tze Yeung Ho (Norge). Foto: Robert Schittko