Jutta Koether, Vernissagen på Moderna Museet 2011. Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet

Jutta Koether/Tony Conrad

Performance

8.4 2011 – 9.4 2011

Den 8 april är utställningen The Thirst av Jutta Koether öppen extra länge. Jutta Koether och Tony Conrad gör en performance inne i en av Jutta Koethers tre installationer, den som går under namnet Berliner Schlüssel. Lördagen 9 april kl 14 berättar Tony Conrad om sitt konstnärskap och visar några av sina filmer!
Tony Conrad, 1996. Foto: Bettina Herzner

Jutta Koether har bjudit in experimentfilmaren, videokonstnären och musikern Tony Conrad till en performance som sker på höga höjder. Tillsammans undersöker de installationen från ovan och låter sina respektive instrument mötas för att gemensamt kommentera installationen.

Tony Conrad är konstnär, musiker, kompositör och filmskapare baserad i Brooklyn och Buffalo. Han är en av förgrundsgestalterna inom undergroundfilm och minimalistisk musik. Bland hans filmer inom den tidiga amerikanska strukturalistiska filmkonsten kan bland annat nämnas nyckelverket The Flicker från 1966. Conrad, känd för sina framföranden med violin, har samarbetat med bland annat John Cale och La Monte Young och tyska krautrockarna Faust. Tony Conrads verk har visats på många museer bl.a. MoMA och P.S.1 i New York och 1991 hade han en video retrospektiv på The Kitchen.

Catrin Lundqvist, intendent