rund skulptur av metalltrådar

Lars Englund, Sfär, 1994 Foto: Juan Luis Sánchez Bildupphovsrätt 2023

Curatorvisning av ”Lars Englund – Under arbete” och ”Adèle Essle Zeiss – Statolit”

Guidad visning

18.2 2023

Malmö

Under arbete – så kan Lars Englunds undersökningar av material och former beskrivas. Englund har samarbetat med cement- och gummifabriker, utgår från maskinkomponenter och industrimaterial, byter skala från modell till monumental och inspireras av tunnelbanan såväl som barockarkitektur. Utställningen ”Under arbete” spänner från tidigt 1950-tal med målningar som sällan visats, till skulpturer från 2000-talet. Adèle Essle Zeiss ”Statolit” är en installation­ och performance för tre dansare som kommer att uppföras vid ett flertal tillfällen under utställningsperioden. ”Statolit” visas som en pendang till utställningen on Lars Englund. En dialog uppstår i museet mellan konstnärskap, över generationer, i ett intresse för rörelse och balans.