foto av människor på balkong och graffiti i öfrgrunden

My musical, Stilbild från film, 2022 Courtesy Olha Marusyn/soma.majsternia

Film: ”My-musical” med presentation av Olha Marusyn

Filmvisning och presentation av konstnär

22.6 2023

Malmö

”My-musical” är en ukrainsk musikal som producerades hösten 2022. Olha Marusyn, konstnär och del av musikalen, presenterar filmen, som består av musikaliska hälsningar tillkomna i den konstant pågående ovissheten i Ukraina och skildrar ett utbyte av drömmar, minnen och matlagning.

”My-musical (We-musical)” är en konstnärlig action skapad av internflyktingar som bor i Lviv, Ukraina  tillsammans med lokala kulturutövare. Boendet är organiserat av och inrymt i soma.majsternia, ett voluntärinitiativ och en oberoende DIY-plats med fokus på performance.

I den konstant pågående ovissheten utbyter internflyktingar och konstnärer drömmar och minnen, gör önskelistor och lagar mat som del av ”My-musical”. Händelserna har dokumenterats som en film och sammanställts som en konsert av hälsningar, en serie empatiska meddelande som blandar sammanhang, generationer och erfarenheter.

Det är första gången ”My-musical” presenteras i Sverige och på Moderna Museet Malmö kommenterar Olha Marusyn filmvisningen. Marusyn är baserad i Lviv, hon är koreograf, föreläsare, medgrundare till soma.majsternia och en del av musikalen. Hon har medverkat i utställningar och på festivaler i Ukraina, och internationellt med egna såväl som samarbetsprojekt i bland annat Tyskland, Polen, Österrike och Japan. Hon har för närvarande residens på  Milvus Artistic Research Center (MARC) i Knislinge, Skåne.

två stillbilder från film med personer som öppnar duschdraperi
My musical, Stillbild från film, 2022 Courtesy Olha Marusyn/soma.majsternia

Mer om ”My-musical”

”My-musical” och residensvistelsen på MARC är en del av projektet “Kindling”, ett samarbete mellan MARC och Baltic Art Center, Gotland tillsammans med Sorry No Rooms Available och soma.majsternia, båda i Ukraina. Projektet koordineras av Alex Fisher med stöd av Svenska institutet.

Medverkande i My-musical: Tomi Hazslinszky, Myro Klochko, Katya Libkind, Ira Loskot, Larion Lozovyi, Olha Marusyn, Oleksiy Min’ko, Olena Mordyk, Oleksandr Pylypenko, Volodymyr Pylyprenko, Dymetrii Starkgard-Venier, Dmytro Tkalenko, Tamara Tkalenko, Tonya Zelenina, and the Pušča band.