två foton av två kvinnor

Julie Lindahl (t.v.) och Helena Trus (t.h.), 2023 Foto: Kajsa Göransson

I skuggan av det förflutna

Samtal om arvet efter förintelsen

8.6 2023

Malmö

Helena Trus och Julie Lindahl, båda verksamma som författare, den ena barnbarn till förintelseöverlevare och den andra barnbarn till en SS-officer, möts i ett samtal om valets makt i kampen mot hat och diskriminering. Samtalet modereras av Sara Glaser från föreningen Amanah och Adolphson&Falk spelar under kvällen.

Helena Trus, barnbarn till en förintelseöverlevare och Julie Lindahl, barnbarn till en SS-officer möts i ett samtal om valets makt i kampen mot hat och diskriminering.

Genom att reflektera över den egna historien samt lyssna på den andres samtalar de båda under kvällen. Sara Glaser från Malmöbaserade föreningen Amanah är moderator. Adolphson&Falk spelar musik från sin sångserie som heter IIII Dedikationer (Fyra Dedikationer). Sångerna handlar om våra och andras berättelser om Förintelsen.

Helena Trus

foto av kvinna
Helena Trus, 2023 Photo: Kajsa Göransson

Journalist på Aftonbladet sedan 2005 och arbetar idag som nyhetsreporter med fokus på samhällsreportage och nyheter sedan 2021 på Expressen. 2019 släppte hon boken ”Ett kilo socker” om sin farmor som överlevde Förintelsen. Sedan flera år tillbaka föreläser hon om sin familjehistoria bland annat i skolor samt är engagerad i frågor som rör antisemitism.

Julie Lindahl

foto av kvinna
Julie Lindahl, 2023 Foto: Kajsa Göransson

Författare och aktivist som har forskat och skrivit om sina morföräldrar som tillhörde SS i det ockuperade Polen. Under andra världskriget flydde de till Brasilien där Julie är född. I sin bok ”Pendeln” berättar hon en historia om två människor, hennes morföräldrar, som övergav demokrati och aktivt arbetade för ett samhälle ordnat enligt ras. Vad drev dem till detta och vilka konsekvenser hade det för dem och deras efterlevande? Hennes berättelse genomsyras av kopplingen till nutid.

SfS – ”Stories for Society” är en ideell förening som syftar till att förnya berättelsens kraft för social förändring, särskild bland ungdomar. Julie Lindahl grundade föreningen 2010 och har bedrivit projekt i Sverige, Bosnia-Herzegovina och USA, ofta med fokus på frågan om hur människan kan bättre leva tillsammans.

Adolphson&Falk

Efter att ha läst och berörts av Julies sökande i ”Pendeln” skrev Adolphson & Falk, duon sedan 50 år tillbaka, låten ”Julies sång”. Tomas och Anders har själva ingen personlig koppling till Förintelsen men använder musiken som ytterligare ett sätt att förena, lyfta och uttrycka de svåra ämnena.

foto av två män
Adolphson&Falk, 2023 Foto: Mauro Rongione