Foto av kvinna med glasögon

Julia Håkansson, 2022 Foto: Avril Meehan

Julia Håkansson: Kampen om kulturen

Den samtida högerpopulismens framväxt i Sverige och Danmark

15.12 2022

Malmö

Julia Håkanssons föredrag handlar om hur kultur, nation och folk i den högerpopulistiska ideologin blir till en enhet som måste försvaras för att inte tillintetgöras av det mångkulturella samhället. Föredraget ingår i en rad programpunkter som presenteras inom ramen för utställningen Skymningsland.

Högerpopulismen har satt sin prägel på det politiska klimatet i både Sverige och Danmark under de senaste decennierna. Högerpopulisterna säger sig värna en nationell gemenskap med syftet att motverka vad som enligt dem är en negativ samhällsutveckling. I deras framhållande av sådana gemenskaper står den nationella kulturen i centrum.

Vilken kultur anser högerpopulisterna utgör den nationella kulturen? Vilken kultur anser de hotar densamma? Vad innebär egentligen ett kulturkanon, och vilken plats har det inom den högerpopulistiska ideologin? Frågor som dessa kommer att diskuteras under föredraget.

OM JULIA HÅKANSSON

Julia Håkansson är doktorand i historia och historiedidaktik vid institutionen för Samhälle, kultur och identitet vid Malmö Universitet. Hennes forskningsområde är historiebruk och historiekultur i en politisk kontext i Sverige och Danmark, med fokus på sent 1980-tal och framåt.