installation med möbler och kläder

Moki Cherry, Installationsvy, 2023 Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet Bildupphovsrätt 2023

Jullovsverkstad – Hemmet som en scen!

Jullov på museet

27.12 2023 – 29.12 2023

Malmö

Kan ett hem vara ett konstverk? I årets jullovsverkstad inspireras vi av konstnären Moki Cherry och  utställningen ”En resa oändlig” och jobbar sedan kreativt i Verkstan. Följ med oss och undersök om hemma kan vara ett konstverk!
person framför stort textilt konstverk
Moki Cherry, Installationsvy, 2023 Photo: Helene Toresdotter/Moderna Museet Bildupphovsrätt 2023
personer jobbar i kreativ verkstad
Moki Cherry, Installationsvy, 2023 Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet

Moki Cherry sa att hemmet var en scen. Hennes konst präglade vardagen och sattes aldrig på paus. Hon sydde res­väskor i form av textila collage och täckte möbler – skrivbord, stolar och hyllor – med tidnings­bilder och skapade på så vis tredimensionella collage.

Under Jullovsverkstaden skapar vi skulpturer med hjälp av tidningspapper, tejp och gipsbindor. Sen testar vi att bygga på skulpturerna och göra tredimensionella collage. Moki Cherry brukade lägga till budskap, små texter, i sina konstverk. Vad tycker du är ett viktigt budskap? Smyg in det!